معرفی یک مقصد مناسب در مسیر زواری اصفهان مشهد از طریق انارک

شاهوار شاهرود 
اصفـهانی‌هـا به مـشـهد عـلاقـه خاصی دارند. خیلی‌هایشان رسم دارند که هر سال به پابوس امام هـشتـم شیعیان بروند. برخی مناسبت‌های مذهبی را برای این دیدار معنوی انتخاب می‌کنند و برخی هم تابستان را بهترین فرصت برای زیارت و سیاحت می‌دانند و  اصفهان- شمال- مشهد را تعریف می‌کنند. اما می‌توان راه را کوتاه‌تر کرد و سیاحت را از شهرهای شلوغ شمال به شهرهای با پتانسیل زیاد مثل شاهرود و بسطام کشاند. 
هر روز عصر حداقل دو اتوبوس از اصفهان به سمت شاهرود می‌روند که البته مقصد اصلی سرویس‌ها، مشهد است. برای پیمودن این مسیر 1168 کیلومتری باید از اصفهان به سمت شرق یعنی منطقه سگزی، کوهپایه و تودشک بروید. نائین، انارک و جندق را که رد کردید، وارد استان سمنان می‌شوید، مسیرتان را به سمت دامغان ادامه داده و در شاهرود توقف کنید.
اینجا مقصد اول شماست در سفری که قرار است هم زیارت باشد و هم سیاحت. شماری از  زوار این مسیر را تا میامی، داورزن، سبزوار، نیشابور و ملک آباد ادامه می‌دهند تا زودتر به مشهد برسند و البته در مسیر بازگشت می‌توانند شاهرود را در میانه راه در جایگاه مقصد دوم سفرشان انتخاب کنند.
در روزهای تعطیل به‌ویژه در فصل تابستان، ارتفاعات منطقه شاهرود علاقه‌مندان بسیاری را به‌سوی خود جلب مى‌کند. در فصل زمستان، سپیدی برف بروی کوهساران، چهره‌اى دل‌فریب به آنها داده و چشم‌اندازى زیبا خلق می‌کند. قله شاهوار با ارتفاع 4هزار متر از سطح دریا در 24 کیلومتری شمال غربی شاهرود از جاذبه‌های گردشگری منطقه تاش و مجن محسوب می‌شود. این قله ازنظر ارتفاع در ایران رتبه 24 و در استان و شمال شرق ایران رتبه نخست را داراست به‌گونه‌ای که به‌راحتی و در روزهای غیر ابری از سطح شهر شاهرود، می‌درخشد و از جهاتی شبیه به ارتفاعات شمالی تهران است.
روستاهای «نگارمن»، «تاش»، «آبشار» و قندیل‌های یخی «آوستا ابرسج» و ییلاق‌های زیبا و خوش آب‌وهوای «قطار زرشک»، «دهی»، «پیرمیشی» و منطقه زیبای «پری خوانی» (بین نگارمن و تاش) در کوهپایه‌های شاهوار قرارگرفته‌اند. قله این کوه در سرتاسر سال پوشیده از برف است و در افسانه‌ها و باور مردم منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: شاهبار و بی برف !؟ (کنایه از فرد دارایی که هنگام تقاضا از او، ابراز فقر و نداری می‌کند).پوشش گیاهی این منطقه تنوع زیادی دارد، از درختچه‌های گون و زرشک تا درختان استوار اورس و درختان همیشه‌سبز که تا بالاترین ارتفاعات این قله روییده است و ازنظر گونه‌های جانوری از تنوع خاصی برخوردار است و می‌توان به گونه‌های کل، بز، قوچ، میش، خرس، پلنگ و پرندگانی همچون عقاب و کبک اشاره کرد.
در سال1379 در دامنه شاهوار پناهگاهی توسط شهرداری تهران تکمیل و تجهیز شده و به فدراسیون کوهنوردی اهدا شده است. کوه‌هاى شمالى شهرستان شاهرود مکان‌هاى مساعدى براى گذراندن اوقات فراغت و تفرج در طبیعت است. برخی از ارتفاعات نیز  قابلیت اسکی، صخره‌نوردی و...دارند. کوهنوردى، راهپیمایى، استفاده از طبیعت زیبا، دره نوردی، صخره‌نوردى و گلگشت در مسیرهای کوهستانی و جنگلی البرز شرقی همانند مسیر گردنه خوش ییلاق، النگ، رامیان، مسیرهای مختلف جنگل ابر به علی‌آباد کتول و مسیر تاش و شاهکوه به چهارباغ ازجمله فرصت‌های توسعه گردشگری در نواحى کوهستانى شهرستان است. رشته‌کوه البرز شرقی و شاهوار منشأ زایش و زندگی منطقه شاهرود است، البته متاسفانه در اثر بی‌تدبیری مسئولان به معدنی به نام بوکسیت تاش و سیاه رودبار مجوز داده‌شده و مشغول برداشت غیراصولی از منابع این کوه است، درحالی که فقط با ایجاد کمپ‌های کوهنوردی و گردشگری و پرورش گیاهان دارویی می‌شد اشتغال و توسعه پایدار را به این منطقه هدیه کرد.
(اصفهان زیبا / ۲۶ تیر ۱۳۹۷شماره روزنامه 3247)