چگونگی اجرای مراسم بزرگداشت درگذشتگان در انارک

انارک نیوز - در انارک پس از درگذشت هر عزیزی به شهرداری و خادم مسجد جامع انارک (و مسجد حاج محمدرضا) که حاج آقای خادمی می باشد اطلاع می دهند عزیزی از دست رفته است. شهرداری مقدمات آماده کردن گور را انجام و حاج آقا خادمی از اهالی انارک درخواست می کند در ساعت تعیین شده در منزل درگذشته حضور بهم رسانند تا او را از درب خانه تشییع نمایند. درگذشته در آمبولانس شهرداری به سوی گورستان و مردم در پشت سر او خواهند بود. هنگام رسیدن به گورستان بهشت زهرای انارک او را غسل وکفن، نماز میت خوانده و خاکسپاری صورت می گیرد. 
داغدیدگان از اهالی درخواست می نمایند برای صرف ناهار تشریف بیاورند.
اگر درگذشته در شهری دیگر از دنیا رفته باشد بنا بر درخواست داغدیدگان مراسم خاکسپاری همان روز  اجرا یا یا فرد به سردخانه منتقل می شود. اگر در سردخانه باشد صبح زود او را غسل و کفن می کنند و به خانه منتقل می نمایند تا طبق روال بالا تشییع، خواندن نماز میت و خاکسپاری صورت پذیرد.
در انارک روز خاکسپاری ملاک مراسم بعدی می باشد.

از این روز تا پایان روز سوم صبح و بعداز ظهر اهالی برای عرض تسلیت و خواندن فاتحه به خانه درگذشته می روند و درب منزل باز و گروهی از مردان جهت خوشامدگویی درب منزل خواهند بود. پذیرایی با میوه، حلوا، کیک و شیرینی و خرما می باشد.
شب اول خاکسپاری چراغی مانند فانوس بالای گور قرار می دهند و در قدیم چادری برپا و قرآن خوانی در آن انجام می شد ولی اینک سه روز قرآن خوانی در منزل درگذشته یا منزل قرآن خوان صورت می گیرد.
شب اول نماز وحشت برای درگذشته در مسجد خوانده می شود. با خواندن بک نفر تکلیف از دیگران ساقط می شود.

صبح روز بعد از خاکسپاری، خانواده بر سر مزار حاضر و در مسجد مراسمی اجرا می شود.

صبح سوم هم توسط خادم مسجد صبح زود از مردم درخواست می شود به منزل درگذشته بروند تا باهم پیاده یا سواره به گورستان بروند که پذیرایی مانند منزل انجام و سپس مراسم سوم در مسجد می باشد که اگر سوم به شنبه بیفتد آنرا روز قبل یعنی بعداز ظهر جمعه برگزار می کنند.
سومین روز پس از نماز مغرب و عشا نمازگزاران جهت خواندن الرحمن به منزل درگذشته می روند.

دعای توسل و کمیل نیز در منزل یا مسجد سه شنبه شب و پنجشنبه شب می باشد.

پس از روز سوم قبر بسته و رویش سبزی کاشته می شود که در مراسم چهلم سنگ گور کار گذاشته شده است.

مراسم هفتم و چهلم و سال بعدازظهر در مسجد می باشد وپس از آن بر سر مزار حاضر می شوند. در همه این مراسم در مسجد و مزار پذیرایی مانند منزل می باشد.
پس از مراسم هفتم تا چهلم هر پنجشنبه خانواده درگذشته بر سر خاک او حاضر می شوند. خانواده تا چهل روز سیاه می پوشند و از رفتن به آرایشگاه خودداری می نمایند.

پس از چهلم اولین عید فطر یا عرفه که آخرین روز سال می باشد را به عنوان عید درگذشته در نظر می گیرند و به منزلش می روند در غیر این صورت فقط به خانه او می روند.
در عرفه در خانه درگذشته سینی پر از نقل، خرمای خشک، انجیر خشک، بادام و شکلات تعارف می شود که در حال حاضر در بسته ای تهیه و داده می شود.

روز آخر جمادی ثانی (شب اول رجب) سیرک پخته و عصر بر سر مزارش به آنانی که برای فاتحه و همدردی تشریف می آورند پخش می شود. و به همین ترتیب هر پنجشنبه تا دوازدهم شعبان و سیزدهم شعبان که برای تمامی درگذشتگان جدید و قدیم سیرک می پزند و بر سر مزارش توزیع می کنند. به علاوه اول شعبان هم به همین روش پختن و پخش بر سر مزار تازه درگذشته ادامه می دهند.
روز چهارده شعبان برای تندرستی تمامی اعضای خانواده پخته می شود و بین همسایگان و خویشان توزیع می شود. سالهای بعد به دلخواه سیزدهم شعبان سیرک برای درگذشتگان قدیمی پخته و بر سر مزارش پخش می شود.
انارکی ها به ماه شعبان "برات" می گویند.

تاسوعا شب (شب عاشورا) سینه زنان و عزاداران حسینی برای خواندن فاتحه به درب منزل او مراجعه می کنند که پذیرایی با شیرینی، کیک، چای، آبمیوه یا شیرکاکائو می باشد.

قبل از انقلاب انارک مراسم چهلم نبود و به جای آن ماه بود. معمولاً مردم از خوردن در مراسم سالمندان استقبال اما در مراسم جوانان از خوردن اکراه دارند.