سنگ مرمریت

سنگ مرمریت | ویژگی ها و کاربردهای آن آشنایی با سنگ مرمریت ویژگی ها و کاربردهای آن آشنایی با سنگ مرمریت

سنگ مرمریت سنگی بر پایه کربنات کلسیم، یا همان سنگ آهک است. مرمریت در طول میلیون ها سال تحت تاثیر فشار و دمای 125 تا 180 درجه سانتی گراد در لایه های زمین ساخته شده است.

سنگ مرمریت سنگی بر پایه کربنات کلسیم، یا همان سنگ آهک است. مرمریت در طول میلیون ها سال تحت تاثیر فشار و دمای 125 تا 180 درجه سانتی گراد در لایه های زمین ساخته شده است. از ویژگی های سنگ مرمریت وجود کانی های رنگارنگی مانند کلسیت و دولومیت در آن است. این سنگ به دو شکل ساده و رگه دار در طبیعت یافت می شود. رگه های موجود در سنگ مرمریت به دلیل وجود اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین و گرافیت در ساختار آن است. این رگه ها بافت های گوناگون و رنگ های زیبایی به مرمریت بخشیده است. انواع سنگ مرمریت در رنگ ها و بافت های گوناگون را در سایت کیا استون ببینید.

وزن سنگ مرمریت حدود 2560 کیلوگرم در هر متر مکعب است. سنگ مرمریت سنگی با روزنه ها یا تخلخل کم است. از دیگر ویژگی های سنگ مرمریت می توان به مقاومت بالای آن در برابر سائیدگی و خمیدگی اشاره کرد. ساب پذیری بالا و چسبندگی خوب با ملات سیمان هم از دیگر خصوصیات آن است.

تفاوت سنگ مرمریت با سنگ مرمر

بسیاری از مردم تصور می کنند سنگ مرمریت همان سنگ مرمر است، اما این تصور کاملا اشتباه است. مرمریت از خانواده سنگ های آهکی است، اما مرمر از دگردیسی و تغییرات بیشتر سنگ آهک به وجود آمده است. سنگ مرمر شفاف تر، مقاوم تر و دارای قابلیت صیقل پذیری بیشتر از سنگ مرمریت است و نور را از خود عبور می دهد.

ویژگی های سنگ مرمریت

* رنگ ها و طرح های گوناگون و زیبا.

* تغییر نیافتن رنگ آن در گذر زمان.

* قابلیت صیقل پذیری بسیار خوب.

* سطح یک دست.

* نصب آسان.

* داشتن بافتی متراکم و بدون روزنه.

* جذب آب بسیار کم و نزدیک به صفر.

* سختی بالا و مقاومت در برابر آتش و فرسایش.

* دارای قیمت مناسب به دلیل وجود معادن آن در داخل کشور.

* وزن بالا.

رنگ و بافت سنگ مرمریت

طرح ها و رنگ های انواع سنگ مرمریت در طبیعت منحصربه فرد هستند. به همین دلیل طراحان ساختمان از آن به عنوان سنگ دیوار و کف استفاده می کنند تا ساختمان لوکس تر و زیباتر به نظر آید. همچنین این سنگ را می توان با صیقل کاری به سطحی صاف و آینه ای تبدیل کرد که دکوراسیون سازه را بی نظیر و شاهانه جلوه می دهد. برخی از سنگ های مرمریت مانند مرمریت صلصال دارای رگه هایی هستند که به نوار قلب شباهت دارند. بعضی دیگر مانند مرمریت دهبید طرح هایی شبیه شاخ گوزن دارند. از طرح های دیگر این سنگ می توان به طرح سوختگی و گل یخی اشاره کرد.

سنگ مرمریت در رنگ های سفید، سیاه، قرمز، ارغوانی، خاکستری، سبز و زرد در طبیعت دیده می شود. نمونه خالص مرمریت به رنگ سفید و درخشان است، مانند سنگ مرمریت شهیادی. انواع سنگ مرمریت که به رنگ سیاه و خاکستری هستند، از مواد کربن دار ساخته شده اند، مثل مرمریت دهبید. سبز بودن رنگ مرمریت به خاطر وجود کلریت و سیلیکات های مختلف در آن است، مانند مرمریت بیرجند. ذره های بسیار ریز هموتیت نیز باعث تشکیل سنگ مرمریت به رنگ صورتی و قرمز می شود، مانند مرمریت انارک. سنگ مرمریت زرد و کرم رنگ هم نمایانگر وجود لیمونیت در آن است، مثل سنگ مرمریت درنیکا. البته سنگ مرمریت سیمکان هم به رنگ قهوه ای است. همچنین نمونه های آبی رنگ سنگ مرمریت از نمونه های نادر و گران قیمت آن به شمار می رود.
(خبرگزاری فارس - )