تعیین تکلیف ۶ طرح بزرگ سرمایه گذاری اصفهان

تعیین تکلیف ۶ طرح بزرگ سرمایه گذاری اصفهان

۶ طرح سرمایه گذاری استان اصفهان به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شده است.

روز گذشته استاندار اصفهان اعلام کرد که مهمترین موضوع استان، کمبود آب است که موجب شده بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاری به ثمر نرسد.

به گفته عباس رضایی، اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در استان ضرورت دارد و در حالیکه اصفهان تشنه است، باید برای رفع تشنگی در ابعاد مختلف اقداماتی صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: روز گذشته جلسه ای با حضور استاندار اصفهان برگزار شد و حدود ۶ طرح سرمایه گذاری استان بررسی و تعیین تکلیف شد.

به گفته حسن قاضی عسگر، از جمله پروژه های سرمایه گذاری استان، طرح گردشگری الماس هزار چشمه سمیرم و طرح بزرگ کشت و صنعت مورک سمیرم است که یکی از این طرح های کلان بعد از ۱۳ سال و دیگری بعد از ۹ سال تعیین تکلیف شد.

وی با اشاره به اینکه طرح کشت و صنعت مورک سمیرم برای استان بسیار قابل اهمیت است، تاکید کرد: این طرح توسط شرکت سرمایه گذاری ماهان وابسته به هواپیمایی ماهان انجام می شود که بزرگترین مزیت آن ایجاد باغ های اقتصادی در این منطقه است بدین معنا که به جای کشت محصولات کشاورزی ارزان قیمت، کاشت پسته، بادام، گردو و گیاهان دارویی گران قیمت و صادراتی انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: در این طرح ۲۳۰۰ هکتاری قرار است باغ نمونه ایجاد شود و کشاورزان دیگر استان نیز می توانند با ایده گرفتن از آن وقت و هزینه خود را صرف توسعه گیاهان و محصولاتی با ارزش اقتصادی بالا کنند.

وی تصریح کرد: اگر این فرهنگ بین کشاورزان گسترش یابد، آنها از کاشت محصولات ارزان قیمت خودداری می کنند و به سمت محصولاتی با ارزش افزوده خواهند رفت به طور قطع تولید ثروت در این حوزه شتاب می گیرد.

قاضی عسگر همچنین به مکان نمایی محلی برای ایجاد ۲۰ هکتار باغ نمونه در محدوده خوانسار و گلپایگان با همین اهداف اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به طرح شیمی پارک شهرضا که در جلسه روز گذشته تعیین تکلیف شد، گفت: این طرح با وجودی که تمام نیازهای آن فراهم بود، حدود ۶ سال معطل مانده، قرار است شورای برنامه ریزی و توسعه استان آن مصوب و اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به طرح دیگر تعیین تکلیف شده در تولید فولاد و فروآلیاژ کوهپایه اشاره کرد و افزود: این پروژه برای تولید فولاد و فروآلیاژ از سوی سرمایه گذار خارجی انجام خواهد شد و قرار است آب مورد نیاز تولید فولاد این پروژه از طریق پساب تامین شود.

وی همچنین با اشاره به طرح فولاد نطنز، اظهار کرد: طرحی از سال گذشته با عنوان همزیستی مطرح شد که در آن گلخانه ها در مجاورت صنایعی مستقر می شوند که آن صنایع پرت و هدررفت انرژی بالایی دارند که در نتیجه می توان از هدررفت انرژی آن صنایع برای گرم کردن آن گلخانه ها در زمستان و همچنین افزایش رشد گیاهان استفاده کرد.

قاضی عسگر گفت: فولاد نطنز قرار است تا دو سال آینده با انتقال فاضلاب نطنز به این مجموعه، برای تولید فولاد از پساب استفاده کنند و از آب تمیز و گوارای چشمه ای که در مجاورت فولاد است برای توسعه گلخانه در زمینه های مختلف بهره مند شود.

وی همچنین به طرح آبخیزداری توسط بخش خصوصی در انارک اشاره کرد و گفت: این طرح توانسته سیلاب ها و روان آب های کویر را جمع و پشت بندها ذخیره کند که بخشی از آن با رفتن به داخل زمین باعث تقویت سفره های آب زیرزمینی می شود و بخشی دیگر نیز برای پرورش پسته و گیاهان گران قیمت همچون آنغوزه، زیره و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: این ۶ طرح پس از سال ها تعیین تکلیف شده است که ارزش ریالی آنها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است.
(۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۲ -  کد خبر: 99070704916)