تفاهمنامه سه جانبه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در اصفهان امضا شد

تفاهمنامه سه جانبه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در اصفهان امضا شدتفاهم‎نامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در استان اصفهان روز یکشنبه بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، صنعت، معدن و تجارت و شرکت فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد.

به گزارش ایرنا، این تفاهم‌نامه با هدف همکاری سه‌جانبه در پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی به ویژه سنگ آهن، ایجاد زمینه مشارکت در ارتقای فعالیت­‌های اکتشافی و معدنکاری، استفاده از دانش، نتایج مطالعات، تجربه‌ها و خدمات تخصصی در بخش زمین‌­شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش معدن استان اصفهان به امضای طرفین رسید.

ژئوفیزیک هوایی یکی از روش های مورد استفاده در نقشه برداری از دگرسانی‌ها و تغییرات فیزیکی زمین است که توسط هواپیما یا بالگرد انجام می شود و دارای صحت و دقت بالایی است؛ از نتایج مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای مسائلی از جمله اکتشافات ذخایر معدنی استفاده می‌شود.

مدیرکل زمین شناسی مرکز اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه ۱۴ هزار کیلومتر مربع در استان اصفهان انجام می‌شود.

رضا اسلامی با بیان اینکه مراسم امضای این تفاهم‌نامه با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، برگزار شد، افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این تفاهم‌نامه، هزینه مطالعات ژئوفیزیک هوایی را متقبل شد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات ژئوفیزیک هوایی هزینه‌های سنگینی دارد، گفت: این کار می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی و با هدف توسعه فعالیت های معدنی انجام شود.

اسلامی با بیان اینکه در مطالعات ژئوفیزیک هوایی، عمق ذخایر معدنی با دقت بالا مشخص می‌شود، اضافه کرد: ایران پس از فرانسه دومین کشور است که به تهیه نقشه‌های نسل دوم زمین شناسی با استفاده از مطالعات ژئوفیزیک هوایی پرداخت.

وی با بیان اینکه مقرر است چنین کار مشترکی با شرکت ذوب آهن اصفهان نیز انجام شود، افزود: شرکت فولاد مبارکه طرح ایجاد بزرگترین پایگاه داده‌های معدنی ایران را نیز در دست اجرا دارد.

مدیرکل زمین شناسی مرکز اصفهان با تاکید بر اینکه این استان از نظر معدنی در رتبه سوم کشور است، تصریح کرد: این استان از نظر اکتشاف ژئوفیزیک هوایی در کشور قوی است و در سال ۹۴ نیز چهار کیلومتر خطی اکتشاف در شمال انارک در شرق استان انجام شد.

وی با بیان اینکه اکتشاف ذخایر سنگ آهن برای توسعه پایدار صنعت فولاد و تداوم تولید ضروری است، خاطرنشان کرد: ژئوفیزیک هوایی از روش‌های مناسب و اساسی برای اکتشاف ذخایر معدنی  به ویژه سنگ‌آهن است بنابراین امضای این تفاهمنامه و مشارکت فولاد مبارکه در کشف ذخایر جدید آهن و منگنز و توسعه فعالیت‌های اکتشافی از اهمیت زیادی برخوردارست.

استان اصفهان حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۶ میلیون هکتار آن مرتع، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است.

این خطه دارای ۸۶۰ معدن فعال و یک‌هزار و ۳۰۰  مجوز معدنی صادر شده است و به لحاظ شمار معدن‌های فعال دارای رتبه نخست و از نظر حجم موارد استخراجی رتبه سوم کشور را دارد.

۹ خرداد ۱۴۰۰،‏ ۱۵:۱۲ - کد خبر: 84349000