بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی/استمرار سامانه جوی تا دوشنبه

بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی/استمرار سامانه جوی تا دوشنبه

‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی، گفت: این سامانه جوی تا روز دوشنبه بر استان حاکم است و فردا نوار شمالی و شمال شرق استان را در بر می‌گیرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استقرار سامانه ناپایدار جوی بر استان اصفهان، اظهار کرد: سامانه جوی ناپایداری از شب گذشته بر اصفهان مستقر شده و بر همین اساس هشدارهای لازم به دستگاه‌ها و عوامل مرتبط داده شده است.

وی با بیان اینکه امروز در اکثر مناطق استان شاهد بارش باران بوده‌ایم، افزود: خاصیت بارش‌های بهاری، هم‌رفتی بودن است و طبق این خاصیت شدت بارندگی برای چند لحظه منجر به ایجاد جریان روان‌آب می‌شود. به علت ناپایداری هوا همچنین موقت و نقطه‌ای بودن بارش‌ها در حالی که منطقه‌ای درگیر بارش می‌شود در منطقه‌ای دیگر خبری از بارش نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه امروز جنوب شهر اصفهان با شدت بارش‌های رگباری روبه‌رو شده است، ادامه داد: مناطق سپاهان‌شهر، اتوبان‌های خلیج فارس، دستجردی، صفه، میدان آزادی، شیخ صدوق و به طور کلی محدوده خیابان‌های جنوبی تحت تأثیر بارش‌ها قرار گرفته است.

اختلال در تردد خودروها و ورود گل و لای به اتوبان

وی با اشاره به بارش شدید ۴۰ دقیقه‌ای باران در مناطق جنوبی، تصریح کرد: بارش شدید باران و شیب منطقه منجر شد که آب در معابر سپاهان‌شهر و از پل‌ها جاری شود و زیرگذرها نیز از آب پر شود. در راستای جمع‌آوری و تخلیه آب از معابر، پل‌ها، زیرگذرها و برخی منازل مسکونی، کمک‌رسانی و جلوگیری از حوادث احتمالی بلافاصله عوامل شهرداری، آتش‌نشانی، پلیس‌راه و راهور در منطقه حاضر شدند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه شرایط حاکم امروز بر استان منجر به اختلال در تردد خودروها و ورود گل و لای به اتوبان شده است، اضافه کرد: درحال‌حاضر در سایر مناطق استان اصفهان نیز شاهد بارش‌های پراکنده هستیم و در مناطقی نظیر مورچه خورت، میمه، مناطق شرق و مرکز استان نیز گزارش‌هایی مبنی بر آب‌گرفتگی وصول شده است.

کاهش شدت بارش‌ها

وی با بیان اینکه شرایط حاکم بر استان منجر به ایجاد مشکل خاصی نشده است و جریان روان‌آب‌ها و کندی تردد را به همراه داشته است، گفت: درحال‌حاضر شدت بارش‌ها کاهش یافته است. این سامانه جوی تا دوشنبه بر استان حاکم است و فردا نوار شمالی و شمال شرق استان را در بر می‌گیرد؛ به همین منظور اطلاع‌رسانی انجام و آماده‌باش به شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، نائین، انارک و خور داده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به ۱۱۶ شهرداری آماده‌باش داده شده است و عوامل مرتبط نظیر راهداری، پلیس راه، هلال احمر و آتش‌نشانی نیز در آمادگی کامل هستند، افزود: خاصیت بارش‌های بهاری صاعقه و رگبار تند است بنابراین به شهرداری‌ها اعلام شده است که طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را در دستور کار خود داشته باشند.

ورود همه دستگاه‌های مربوطه برای کنترل شرایط حاکم

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان نیز بخشی از این طرح اجرا شده و بخش دیگری از آن باقی مانده است، ادامه داد: شهرداری درحال‌حاضر درحال انجام مطالعات آن است و تاکید بر این است که اجرای این طرح را تکمیل کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در اجرای این طرح باید تسریع شود تا روان‌آب‌ها منجر به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شوند و خسارتی ایجاد نکنند، خاطرنشان کرد: برای کنترل شرایط فعلی و امروز مناطق جنوبی استان اصفهان همه دستگاه‌ها و عوامل مربوطه ورود پیدا کردند، اما نقطه‌ای بودن حجم بارش‌ها منجر به ایجاد شرایط حال‌حاضر شده است.
(کد خبر 572070 - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱)