گرد و خاک در آسمان و زمین!

دیروز آسمان خاکستری رنگ اصفهان نشان می داد کیفیت هوای کلانشهر اصفهان دوباره «قرمز» شده است. این وضعیت برای اصفهانی ها غریبه نیست. آنها خیلی وقت است با این شرایط خو کرده اند و «هوای پاک» و آسمان آبی برایشان یادگاری شده است! پاییز و زمستان باید نگران سیطره سرما بود و وارونگی هوا که بالاخره خفه مان می کند و تابستان نگران وزش باد که گردوغبار را به شهرمان می آورد. حالا فعلاً نوبت دومی است.

دیروز نشانگرهایی که اگر سالم و روشن باشند(!) قرار است کیفیت هوای کلانشهر اصفهان را به ساکنان این شهر یادآوری کنند، همگی وارد محدوده قرمز شده و در بعضی نقاط شهر، قرمز را هم رد کردند و «بنفش» شدند. این وضعیت بسیار خطرناک باعث شد کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه بدهد و کلیه فعالیت های‌ آموزشی، ورزشی و تولیدی در استان اصفهان را تعطیل اعلام کند.

از طرفی مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان هشدار داده که تا امروز سه شنبه شاهد افزایش سرعت باد تا ۸۰ کیلومتر  بر ساعت در بعضی نقاط استان خواهیم بود که ارمغانش برای ما ریزش گرد و خاک در مناطق شمال شرق و شهرستان های منطقه مرکزی استان از جمله اصفهان خواهد بود. این بادهای شدید گرد و خاک را از نایین، انارک، جندق، خور و بیابانک و جنوب سمنان به دور و اطراف اصفهان پخش می کنند. البته آنطور که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان معتقد است، اصلی ترین کانون آلودگی مربوط به جنوب استان سمنان است.

در این میان، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان هم پیش بینی کرده طی یک ماه پیش رو، کانون‌های داخلی ریزگرد در استان فعال خواهند بود. حاجی بابایی می گوید: پدیده باد و گردوخاک در مناطق شرق، شمال شرق و مرکز استان از جمله شهرهای اصفهان، اردستان، ورزنه، خوروبیابانک و نایین طی یک ماه آینده نسبت به شرایط نرمال (طبیعی) خود بیشتر خواهد بود.

یک معادله، یک مجهول

باورتان بشود یا نه، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفته است وقتی شش ماه اول سال با وقوع گرد و غبار در استان مواجه هستیم و شش ماه دوم هم با  وارونگی هوا پس این دیگر به عنوان یک بحران مطرح نیست چون همیشه با آن مواجه هستیم و فقط در صورتی که نتوانیم فعالیت های خود را با آن تنظیم کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد. و باز باورتان بشود یا نه، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان هم گفته ریزگرد پدیده عادی شهر اصفهان شده و هواشناسی سعی می‌کند برای موارد هایلایت (برجسته و مهم) این پدیده هشدار صادر کند.  به این ترتیب به نظر می رسد که این دو اظهارنظر را باید عصاره دیدگاه مسئولان ارشد استان درباره وضعیت خطرناک هوا در این استان قلمداد کرد؛ یعنی اینکه چاره ای نداریم و باید  با ریزگردها زندگی کنیم. این وسط فقط یک مجهول باقی می ماند؛ با این وضعیت پس چرا مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گلایه می کند دیروزکه هوا بسیار آلوده بود بسیاری از همشهریان را در حال ورزش و دوچرخه سواری دیده است؟! و اصلاً چرا کارگروه اضطرار آلودگی هوا جلسه برگزار می کند و بعضی فعالیت ها را ممنوع اعلام می کند؟!

(نصف جهان - کد خبر: ۲۵۰۰۵۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴)