دست بلند ایران درحفاظت ازمرز‌های دریایی

دست بلند ایران درحفاظت ازمرز‌های دریایی
 پرواز پهپاد‌ها از همه گستره کشور برای حمله گروهی و دسته جمعی در یک منطقه خاص و هدایت همزمان آن‌ها را از ویژگی‌های این رزمایش برشمرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ،سخنگوی رزمایش پهپادی ارتش پرواز پهپادها از همه گستره کشور برای حمله گروهی و دسته جمعی در یک منطقه خاص و هدایت همزمان آنها را از ویژگیهای این رزمایش برشمرد .در دومین روز از رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شاهد حمله گروهی و دسته جمعی پرنده‌های رزمی و انهدامی به منطقه تمرین بر علیه اهداف از پیش تعیین شده بودیم.
وی افزود: این پرنده‌ها شامل پرنده‌های کمان ۱۲، پرنده انهدامی آرش، پرنده مهاجر شش و ابابیل ۴، ابابیل ۵ و پرنده ضد رادار امید و سایر پرنده‌های بدون سرنشین که در منطقه انارک در یک فاصله زمانی محدودی حضور پیدا کردند و توانستند با موفقیت اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهند و منهدم کنند.
سخنگوی رزمایش گفت:همزمان با منطقه تمرین انارک در محدوده دریایی عمان شاهد حضور حضور یگان‌های شناور سطحی و زیر سطحی به همراه پهپاد‌های رزمی و انهدامی بودیم که خوشبختانه این پرنده‌ها شامل ابابیل ۴ و پردنده بدون سرنشین باور، آرش و ژوبین که از روی یگان زیرسطحی به پرواز در آمد اهداف خودشان را در دریا و در ساحل باموفقیت مورد اصابت قرار دادند.
امیر موسوی خاطرنشان کرد:دراختیار قرار داشتن این پرنده‌ها بر روی یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی همانند داشتن دست بلند برای حمله آفندی و انهدام اهداف در فواصل دوردست و بالای هزار کیلومتر هست که یک ظرفیت و قابلیت عملیاتی چشمگیری در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از مرز‌های دریایی قرار داده است.
سخنگوی رزمایش افزود:شاید برای بینندگان سوال باشد که ما صحبت از پهپاد‌های تهاجمی و پهپاد‌های انهدامی می‌کنیم، تفاوت این دو پهپاد در چیست، پهپاد‌های تهاجمی عمدتا با موشک انجام می‌شوند و برای شروع پرواز خودشان نیاز به باند پرواز دارند و از روی باند‌های پروازی همانند پرنده‌های با سرنشین پرواز می‌کنند و در خاتمه ماموریت هم به پایگاه مربوطه مراجعت می‌کنند و بازیافت می‌شوند از طریق نشستن بر روی باند، البته برای مواقع ضروری بازیافت به وسیله صورت چتر هم برای شان پیش بینی شده است.
اما پرنده‌های انهدامی همانند یک موشک عمل می‌کنند و قابل بازیافت نیستند و پس از این که به ماموریت اعزام شدند خودشان را همانند موشک به هدف مورد نظر اصابت می‌کنند و مهمات و مواد منفجره در داخل بدنه این پرنده‌ها جاسازی شده و مورد حمله اهداف مورد نظر قرار می‌دهند و باعث انفجار و انهدام هدف مورد نظر خواهند شد.
تمام اهداف از پیش تعیین شده درروز اول رزمایش، در حملات امروز پهپاد‌های ارتش به طور کامل منهدم شد.

(کد خبر: ۳۵۵۳۹۵۵-۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴)