اهمیت وجود آب‌انبارها در شهرستان نایین در حل بحران کم آبی

اهمیت وجود آب‌انبارها در شهرستان نایین در حل بحران کم آبی رئیس آبفای شهرستان نایین با بیان اینکه این شهرستان در موقعیت بیابانی و خشک قرار گرفته و بارش باران کم و منابع آب محدودی دارد، گفت: در فصل تابستان که مشکل کیفیت آب را داریم، آب‌انبارها پتانسیل بسیار خوبی هستند و برای آینده نیز بسیار مؤثر بوده و در بحران‌ها به کمک مردم می‌آیند.

محمدعلی عباسی رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نایین، اظهار داشت: در تابستان سال جاری مصرف سرانه آب شهرستان نایین نسبت به سایر شهرستان‌های استان بسیار زیاد بوده و این در حالی است که نایین در موقعیت بیابانی و خشک قرار گرفته و بارش باران کم و منابع آب محدودی دارد.

وی افزود: در نایین آب از بیرون به شهر انتقال پیداکرده و با هزینه‌های بسیار سنگین و مشکلات فراوان خط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ همراه است و نیاز به مدیریت بیشتر مصرف آب دارد.

عباسی با اشاره به اینکه گذشتگان ما به آب احترام گذاشته و بسیار صرفه‌جو بودند، بیان کرد: در دسترس بودن و قیمت ارزان آب باعث شده مردم تصور کنند این نعمت همیشگی بوده و به ارزش واقعی آب بی‌توجه باشند که لازم است این امر آموزش داده شود.

رئیس آبفا شهرستان نایین تصریح کرد: طرح پویش حامیان مصرف آب مخصوص مادران و دختران به جهت آموزش مدیریت صحیح آب به این قشر که بیشترین تأثیرگذاری را در مصرف دارند، در شهرستان نایین و ۹ شهرستان پرمصرف استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این برنامه شاد به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود که آب چه باارزش است و باید درست مصرف کنیم تا بتوانیم در صنایع تولید و اشتغال نیز از آب بهره کافی ببریم.

عباسی خاطرنشان کرد: برای مواجهه با پرمصرفی آب قوانینی نیز وجود دارد و ما با ایجاد محدودیت و برخورد با مشترکین پرمصرف نیز در جهت حفظ آب می‌کوشیم اما همیشه نشان داده‌شده برنامه‌های شاد و تشویقی تأثیرگذارتر خواهند بود.

رئیس آبفا شهرستان نایین با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی می‌تواند مؤثر باشد، افزود: مروجین آب با مراجعه به شهروندان پرمصرف در ابتدا تذکر و آموزش می‌دهند و اگر مؤثر نبود برخورد، جریمه و به‌ندرت قطعی آب و محدودیت اعمال می‌شود که اکثراً چون از روی ناآگاهی است افراد تذکر را پذیرفته و رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آموزش مدیریت مصرف آب برای استان اصفهان خیلی ضروری است، عنوان کرد: ضعف اصلی ما این است که آموزش ندادیم و در کتاب‌های درسی بحث فرهنگ‌سازی مصرف درست و ارزش آب کمرنگ است و این در حالی است که کشورهایی که از پایه در مدارس آموزش می‌دهند خیلی موفق‌تر هستند.

آب‌انبارها نقطه قوت در حل مسأله کم‌آبی کشور

عباسی اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار عالی شهرستان نایین وجود آب‌انبارها است که مردم و خیران خیلی خوب حفظ کرده‌اند و ما نیز همیشه حمایت کرده‌ایم.

رئیس آبفا شهرستان نایین ادامه داد: در فصل تابستان که مشکل کیفیت آب را داریم، آب‌انبارها پتانسیل بسیار خوبی هستند و برای آینده نیز بسیار مؤثر بوده و در بحران‌ها به کمک مردم می‌آیند.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت شهرستان وجود خیران است که هنوز هم آب‌انبار را کار خیر می‌دانند و در حال حاضر چند آب‌انبار در شهر نایین، انارک و در روستاها در حال ساخت است.

عباسی افزود: معماری این بنا به‌گونه‌ای است که کیفیت آب را حفظ کرده و از مخازن مدل‌های دیگه بهتر و مؤثرتر است اما این ظرفیت در شهرهای دیگر کمرنگ بوده و نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها است تا در سراسر کشور آب‌انبار ساخته شود.

(۶۳۰۲۵ - ۰۹:۱۸ ۱۴۰۱-۱۱-۶)