سقوط ۳۰ اصله درخت در اصفهان بر اثر تندباد

سقوط ۳۰ اصله درخت در اصفهان بر اثر تندبادمدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سقوط ۳۰ اصله درخت در مناطق مرکزی استان خبر داد و گفت: ناپایداری‌های جوی، وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای در روزهای گذشته منجر به سقوط ۲۰ تابلو تبلیغاتی و جاده‌ای در اصفهان شده است

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت سامانه‌ای بدون رطوبت که انرژی آن با وزش طوفان لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی در اواخر هفته گذشته در سطح استان به ویژه مناطق شمالی و شرقی، اظهار کرد: این تندبادهای موقتی منجر به شکسته و قطع شدن ۳۰ اصل درخت در مناطق شرق و مرکز استان شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال به دلیل نبود رطوبت خاک، کم‌بارشی و وزش تندبادها کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان با پدیده خیزش گردوغبار مواجه هستیم، افزود: در بهار و تابستان سال گذشته به دلیل کم‌بارشی و کانون‌های فرسایش بادی در مناطق مختلف استان با تشدید فعالیت ریزگردها حدود ۳۰ روز با پدیده خیزش گردوغبار درگیر شدیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: مطابق پیش‌بینی‌ها فعالیت این سامانه در شهرستان‌های نائین، انارک، جندق، خوروبیابانک، اردستان به ویژه مناطق شمالی، جنوبی و غرب استان با وزش تندباد همراه بوده است.

وی درباره استقرار و آماده‌باش تیم‌های امدادی در جاده‌های استان، گفت: در هفته گذشته با فعالیت سامانه بارشی و تندبادها، تیم‌های فوریت‌های پزشکی، پایگاه‌های جاده‌ای حلال احمر، راهدارخانه‌ها، شرکت‌های امداد جاده‌ای خودرو و برق فعال بودند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ناپایداری‌های جوی، وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای طی روزهای گذشته منجر به سقوط ۲۰ تابلو تبلیغاتی و جاده‌ای در اصفهان شده است، اظهار کرد: با وزش تندبادها، تحکیم و استحکام سازی سازه‌های ناپایدار، داربست‌ها و رعایت اصول ایمنی تابلوهای بین شهری و شهری به به ادارت راهداری، شهرداری و دهیاری‌های تاکید شده بود.

وی افزود: احتیاط در سفرهای داخل و برون‌شهری، تمهیدات لازم برای حفظ گلخانه‌ها، محصولات کشاورزی به ویژه در مسیرهای تندباد خیز و گردوغبار، توقف فعالیت‌ها در فضای باز، اتراق دامداران در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق چرای دام و ممنوعیت کوهنوردی اطلاع‌رسانی و توصیه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: در قسمت‌هایی از استان آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

وی ادامه داد: کانون بحران فرسایش بادی استان بیشتر در شهرستان‌های ورزنه، کوهپایه، سجزی، کاشان، آران و بیدگل، نائین، شاهین‌شهر برخوار، بادرود، اردستان و خوروبیابانک شناسایی شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به شهرستانی‌هایی که در مجاورت کویر مرکزی کشور قرار دارند، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های نائین، کاشان، نطنز، اردستان، آران و بیدگل، برخوار، خوروبیابانک و اصفهان در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار دارند و اقدامات بیابان‌زدایی هر ساله به منظور تشکیل شن‌های روان انجام می‌شود.

(کد خبر 657713 - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵)