اولین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی برگزار شد

پشت درهای بسته

پشت درهای بسته

اولین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار بازداشتی روزنامه شرق دیروز برگزار شد. روز یکشنبه نیز اولین جلسه دادگاه الهه محمدی، خبرنگار بازداشتی روزنامه هم‌میهن برگزار شد. شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی دیروز اعلام کرده بود که به وکلا اجازه صحبت داده نشده است. او گفته که؛ بعد از چندین ماه فرصت مطالعه پرونده را در فروردین ماه پیدا کرده است. «اما فرصت داده شده برای مطالعه پرونده، متناسب با حجم پرونده نبود و به دلیل محدودیت‌ها و تذکرهای پی‌درپی‌ای که داده می‌شد، ما در نهایت نتوانستیم مطالعه و نکته‌برداری کامل و جامعی از پرونده داشته باشیم.» به گفته میرلوحی؛ «صرفاً پس از قرائت کیفرخواست، سوالاتی درباره موضوع پرونده از خانم محمدی پرسیده شد که ایشان پاسخ دادند و در نهایت ختم جلسه اول اعلام و مقرر شد تاریخ جلسه بعدی متعاقباً اعلام شود». محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی دیروز در توییتی جزییات محدودی از جلسه دادگاه همسرش گفته است. او گفته که: «نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد. نیلوفر در این جلسه تمام اتهامات وارده را رد کرد و تاکید داشت به عنوان یک خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام نداده است.» به گفته همسر نیلوفر حامدی «در این جلسه اعضای خانواده اجازه حضور نداشتند و به وکلای پرونده هم فرصتی برای دفاع نرسید. دادگاه نیلوفر حامدی کمتر از ۲ ساعت طول کشید و مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه از آن تصویر‌برداری کرد. در نهایت ادامه رسیدگی به جلسات بعدی موکول شد که هنوز تاریخ آن مشخص نیست».

این دو با اتهاماتی از جمله «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» روبه‌رو شدند؛ همزمان اما مدیران مسئول روزنامه‌هایی که این دو در آنها کار می‌کردند، بارها گفتند که تهیه این گزارش‌ها با تایید آنها بوده است. این دو روزنامه‌نگار که از ماجرای جان باختن مهسا امینی در زمان حضورش در گشت ارشاد و خاکسپاری او گزارش تهیه کردند، بیش از ۸ ماه است که در زندان هستند.


اولین جلسه

اولین جلسه

دادگاه الهه محمدی روزنامه‌نگار بازداشت‌شده برگزار شد

اولین جلسه دادگاه الهه محمدی، خبرنگار بازداشتی روزنامه هم‌میهن دیروز پس از ۸ ماه از بازداشت وی برگزار شد و امروز اولین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار بازداشتی روزنامه شرق برگزار خواهد شد. شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی با اشاره به جلسه دیروز دادگاه الهه محمدی اعلام کرد: این جلسه از جهت دفاعیات موکل به شکل مثبتی پیش رفت. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفته گذشته گفت: وقت رسیدگی به پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران بازداشتی ناآرامی‌های مربوط به مرگ مهسا امینی در پاییز ۱۴۰۱ برای ۸ و ۹ خرداد ماه تعیین شده است. این دو با اتهاماتی از جمله «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» روبه‌رو شدند؛ همزمان اما مدیران مسئول روزنامه‌هایی که این دو در آنها کار می‌کردند بارها گفتند که تهیه این گزارش‌ها با تایید آنها بوده است. این دو روزنامه‌نگار که از ماجرای جان باختن مهسا امینی در زمان حضورش در گشت ارشاد و خاک‌سپاری او گزارش تهیه کردند، بیش از ۸ ماه است که در زندان هستند. محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی بعد از اعلام خبر دیدار این دو روزنامه‌نگار با وکلای انتخابی خود گفت که؛ جواد گودرزی، وکیل مشترک نیلوفر حامدی و الهه محمدی و پرتو برهان‌پور، وکیل جداگانه خانم حامدی و شهاب میرلوحی، وکیل خانم محمدی هستند. در پی اعلام زمان محاکمه، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران خواستار برگزاری دادگاهی «عادلانه و علنی» با حضور وکلای انتخابی متهمان شدند تا فرصت دفاع علنی از آنها فراهم شود. در بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران آمده که جامعه مطبوعاتی انتظار دارد محاکمه «عادلانه و علنی» باشد و روشن شدن صحت یا سقم اتهامات نسبت داده شده به این دو روزنامه‌نگار درخواست جدی آنهاست. کمیته پیگیر وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی هم با انتقاد از رویه کنونی خواستار علنی برگزار شدن دادگاه شده است. چند روز پیش نیز ۳۵۰۰ تن از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در ایران با امضای یک تومار خواستار برگزاری بدون قید و شرط دادگاه علنی و عادلانه شدند. در بیانیه این گروه، که در شبکه‌های اجتماعی برای امضا گذاشته شده، آمده: «بی‌تفاوتی، بی‌عملی و بیاعتقادی به امضای «بیانیه» و انواع دیگر «مقاومت مدنی» بی‌تردید ما را از همدلی و به هم رسیدن دور می‌کند.» در این بیانیه با هشدار درباره احتمال محاکمه آنها در «بی‌دادگاه دستوری» از همه خواسته شده که این تومار را امضا کنند. در بیانیه آمده: «هر یک نفر از ما مسئولیتی اخلاقی داریم؛ در حمایت از کسانی که با شجاعت از «حقیقت» نوشتند تا صدای مسلط سلطه‌گر نتواند «دروغ» را به‌عنوان «تاریخ حقیقی» ثبت و تحریر کند.» هرچند که با این درخواست موافقت نشد و دادگاه این دو روزنامه‌نگار تنها با حضور وکلای انتخابی آنها برگزار شده و خواهد شد.