چوپانان، منظم‌ترین در جهان

کسی نمی‌داند آراستگی و نظم، چطور از همان اول در این روستا جا خوش کرد. فقط کافیست تصویری از نمای بالا دیده باشیم و حق بدهیم که «چوپانان» بیراه منظم‌ترین روستای خشتی جهان نام نگرفته است. در این روستا که حدود ۱۲۰ سال از عمرش می‌گذرد، کوچه ها عمود بر هم و بدون بن ‌بست ساخته شده‌اند و خانه‌ها بادگیر دارند. با خانه‌هایی به رنگ خشتی و گلی.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ روستای چوپانان که در ۹۰ کیلومتری بخش انارک و ۱۸۰ کیلومتری شرق شهرستان نایین واقع شده است ، علاوه بر معماری منحصر به فرد محل رشد گیاهان دارویی خودرو است که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته تا اسم روستا را زنده نگه دارد. 

مدیر اداره میراث فرهنگس نایین درباره وجه تسمیه روستا به همشهری می‌گوید: اسناد و مدارک نشان می‌دهد که حدود ۱۲۰ سال پیش این روستا شکل گرفت. پایه‌گذاران نخست آن هم چوپانانی بودند که گوسفندان خود را برای سیراب کردن به سر چاهی در این محدوده می‌آوردند. چاه آب باعث شد زندگی در این محدوده رونق بگیرد و کم کم مردمانی از خور، بیابانک و انارک به این محل آمدند و روستای چوپانان شکل گرفت. روستایی که امروز هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت دارد.

محمود مدنیان درباره اینکه علت نظم و ترتیب خانه‌سازی دراین روستا چه بوده، اینطور پاسخ می‌دهد: اطلاعات خاصی در دسترس نیست. ولی روستا کاملا مهندسی ساز و منظم است. برای همین به آن منظم ترین روستای  جهان می‌گویند. هیچ کوچه بن بستی در آن نیست و از هر کوچه می‌توان انتهای آبادی را در شرق یا غرب دید.

جذابیت بصری دیگر این روستا در بادگیر خانه های خشتی روستا در دل کویر است. مدنیان می‌گوید که ۹۵ درصد خانه های روستا بادگیر دارد که به عنوان خنک کننده طبیعی کاربرد دارد.

در حاشیه این روستا طبیعت کویری، زمین‌های کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی نایین و خدمات زیر ساختی و دامداری وجود دارد. در همسایگی روستا معدن سرب نخلک هم قرار گرفته‌است. معدنی با قدمت ۲هزار سال که یکی از قدیمی‌ترین معادن ایران و به گفته مدیر میراث فرهنگی نایین «مادر معادن ایران» است.
مدنیان درباره کسب و کار روستاییان می‌گوید: ۴۰ درصد مردم روستا در معدن مشغول کار هستند. مابقی از راه کشاورزی، دامداری، و کامیون داری روزگار می‌گذرانند. ریگ‌های روان نزدیک این روستا که به ریگ جن معروف هستند از مهم‌ترین ریگ‌های روان در ایران به شمار می‌روند. مشابه این ریگ‌ها در عربستان و افریقا دیده‌شده است. 

مدیر میراث فرهنگی نائین می‌گوید: سعی داریم اهالی روستا را برای مشارکت در بخش بومگردی تشویق کنیم، اما برای حضور گردشگران به حمایت بخش خصوصی نیاز است.

(کد خبر 700369 -  ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰)