روستای  چوپانان

انارک نیوز - (نوشته یک مسافر از خطه فارس)
روستای  چوپانان، یکی از کم نظیرترین و زیباترین روستاهای خشتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا می باشد. این روستای زیبای خشتی در بخش انارک و از توابع شهرستان نائین در استان اصفهان و در دل کویر مرکزی ایران و در کنار کویر مخوف ریگ جن واقع شده است. فاصله آن تا شهر اصفهان ٣٠٠ کیلومتر و تا شهرستان  نائین  وشهر  انارک به ترتیب  ١۵٠ و ٨٠ کیلومتر است.
سنگ بنای این روستا در سال ١٢٨٠ توسط کاروانیانی که از این محل عبور میکردند گذاشته و توسعه یافته و از ابتدای تشکیل بطوری مهندسی شده که  هیچ کوچه بن بستی در این روستا وجود ندارد.
یکی از قدیمی ترین معادن سرب که قدمت آن به چندین هزار سال میرسد بنام معدن سرب نخلک. تقریبا در نزدیکی این روستا  واقع شده. معدنی که با توجه به شیوه های استخراج اولیه کوره های ذوب قدیمی و فنون معدنکاری و بویژه شیوه استخراج و ذوب از بی نظیر ترین و قدیمی ترین معادن دنیاست که به شیوه طنز گفته میشود اگر یک  فارغ التحصیل رشته معدن ویا زمین شناسی  این معدن را ندیده باشد همانند مسلمانیست  که مستطیع شده وبه زیارت خانه خدا نرفته است، تلقی می گردد.
پناهگاه حیاط وحش عباس آباد که از بی نظیر ترین حیات وحش های موجود است، در کناره این روستا قرار گرفته که علاوه بر گونه های مختلف جانوری اعم از پرنده، خزنده،  پسناندار و ... جولانگاه  پلنگ ایرانیست که به شدت از این موجود حفاظت شده مراقبت بعمل می آید.
کویر مخوف و ترسناک ریگ جن، که تابحال کسی را جرات و یارای آن نبوده که پای در آن نهد و از آن عبور کند در کنار این روستا قرار دارد.
از زیبائی های دیدنی و بینظیر این کویر، تماشای کهکشان راه شیری در شب  به جهت نزدیک ترین فاصله از هر گوشه دنیاست و بویژه در اواخر و اوایل ماه های قمری که ماه در آسمان بسیار کم نور است.
شغل مردمان این روستا عمدتا کشاورزی، دامداری، معدنکاری، رانندگی کامیون و جمع آوری  گیاهان دارویی بویژه هندوانه ابوجهل که نقش بسزا وعمده ای در درمان دیابت دارد. مردمان این روستا بسیار مهمان نواز و صمیمی و مهربانند که این ویژگی ها  از خصائص  همه مردمان کویر نشین است. فاصله این روستا تا کویر گردشگر پذیر مصر از طریق دوراهی خور و جندق حدود ١٠٠ کیلومتر است که با توجه به راه های ارتباطی مناسب به راحتی قابل دست رسی است. باید توجه داشت که کویرنوردی مستلزم وجود خودرو مناسب، تجهیزات ایمنی، نقشه ،قطب نما، آذوقه،  بویژه آب و خصوصا همراه داشتن راهنما و بلد محلی  میباشد.
در این روستا مکانهایی  به صورت بومگردی جهت اقامت گردشگران وجود دارد. ضمن آنکه  درب تمامی منارل این روستا واصولا همه منازل مردمان خوب کویر نشین  به جهت سنت حسنه مهمان نوازی به روی گردشگران در نهایت صمیمیت و مهربانی و مهماننوازی باز است، اصولا  فصل بازدید از این روستا  و سایر مناطق کویری از اواسط پائیز تا عید نوروز است. 
در صورت مسافرت به این روستا قادر خواهید بود در مسیر خود  از شهر انارک بویژه موزه معدنی آن و همچنین  زیارتگاه احمدبن موسی ملقب به شاهچرا غ و کاروانسرای قدیمی آن بازدید کنید و هم چنین   در شهر جندق از  قلعه قدیمی مربوط به دوران ساسانی و منزل شاعر و ادیب و روزنامه نگار معاصر مرحوم حبیب یغمایی که  از بزرگان فرهنگ وادب پارسیست و همچنین روستای زیبای گردشگرپذیر  کویر مصر و امکانات کویرنوردی این روستا  و همچنین  دیدار از  نمکزار  و آبشار نمکی و سایت نمک درمانی شهرستان خور و بیابانک به جهت فاصله نزدیک آن تا این روستا استفاده کنید.
در دیدار از روستای چوپانان استفاده از  دمنوش گیاهان دارویی وحشی این منطقه، در کنار یک دنیا صفا و صمیمیت مردمان بسیار ساده و صمیمی و دوست داشتنی  این تنها  روستای خشتی دنیا  که بطرز بسیار زیبا و مهندسی شده طراحی و بنا  شده، لذت ببرید . به همگان بویژه به  دانشجویان رشته معماری برای بازدید از روستای چوپانان و هم چنین عزیزان معدنکار و زمین شناس برای بازدید از شهر انارک که به پایتخت معدنکاری ایران معروف است، حتما توصیه میگردد.

توجه: اشکالاتی در متن وجود دارد از جمله: چوپانان در فاصله ۹۵ کیلومتری شرق انارک واقع شده و بنیان‌گذاران چوپانان شتردارانی، اهل انارک بوده‌اند و به شغل باربری از جنوب کشور تا تهران مشغول بودند.
ریگ جن را با تجهیزات و گروهی، افراد زبده طی می نمایند و آسمان بی غبار و دور از نورهای مصنوعی، آنرا دیدنی نموده است.