چند زن، یک شهر

چند زن، یک شهرکارگردان مستند «یک زن، یک شهر»، از مجموعه مستندهایی می‌گوید که به‌تازگی دربارۀ زنان کارآفرین اصفهان ساخته‌شده است.

در میان شانزده فیلم راه‌یافته به بخش «کارآفرینی» چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، نام فیلم «یک زن یک شهر» به کارگردانی شهره سجادیه، نیز به چشم می‌خورد. سجادیه، یکی از بانوان فیلم‌ساز اصفهانی است که قادر بوده مستند ۱۰ قسمتیِ زنان کارآفرین را به‌تنهایی بسازد اما ترجیح داده هفت کارگردان زن دیگر، را نیز در تولید آن مشارکت بدهد. مشروح گفتگوی ایسنا را با این مستندساز و مدرس دانشگاه، ازنظر می‌گذرانید:

از مجموعه مستند زنان کارآفرین بگویید. ایده آن از کی شکل گرفت و کار از چه زمانی شروع شد؟
از سال‌ها پیش مدام فکر می‌کردم خانم‌هایی که به‌صورت مستقل یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنند باید دیده شوند و دربارۀ آن‌ها صحبت شود. تا اینکه سال ۱۳۹۸ طرح مجموعه مستندی را با همین مضمون نوشتم و خوشبختانه آقای سید محسن  طباطبایی پور، تهیه‌کنندگی آن را بر عهده گرفتند. ایشان پیشنهاد دادند که بهتر است ۱۰ زن کارآفرین از نگاه چند زن روایت شوند و من هم که از ورود نگاه‌های متفاوت استقبال می‌کردم، پیشنهاد را پذیرفتم. چون موضوع سه فیلم از قبل به نام من ثبت‌شده بود، قرار شد که هفت کارگردان زن دیگر، هفت فیلم باقیماندۀ این مجموعه را بسازند و جناب آقای مشیری از مستند سازان برجسته ایران هم محبت کردند و مشاور پروژه شدند.


اهمیت این مجموعه مستند را در چه می‌دانید؟
ما خانم‌ها می‌دانیم که حتی اگر توانایی‌مان هم‌سطح با یک مرد باشد، کمتر دیده می‌شویم. می‌دانیم اگر ضعفی در کار ما باشد به پای زن بودنمان نوشته می‌شود و می‌دانیم هر زنی که بخواهد خلاف زندگی معمول سایر زنان حرکت کند، نه‌تنها حمایت چندانی نمی‌شود بلکه با چالش‌های زیادی هم دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ از خانواده گرفته تا جامعه. 
به همین دلیل تصمیم گرفتم دربارۀ زنانی فیلم بسازم که معنای گسترده‌تری برای زندگی و زیستنشان قائل شده‌اند و از اینکه پیشنهاد تهیه‌کننده را برای مشارکت دادن دیگر کارگردانان زن پذیرفتم نیز بسیار خوشحالم. راستش را بخواهید، اول فکر نمی‌کردیم بتوانیم هفت کارگردان زن فیلم‌ساز در شهر پیدا کنیم! اما کم‌کم معرفی شدند، نمونه کارها را دیدیم، صحبت کردیم و متوجه شدیم که کارگردان زن قابل هم کم نداریم. چه خوب که به آن‌ها فرصت کار داده شد. زنان می‌دانند که یک زن چقدر برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کند و اینکه ۱۰ بانوی کارآفرین موفق از نگاه چند کارگردان زن روایت‌شده‌اند کار را ماندنی‌تر خواهد کرد.


در حال حاضر چند مستند از این مجموعه آماده‌شده است؟ 
پنج مستند از این مجموعه ۱۰ قسمتی آماده‌شده که خوشبختانه دو تای آن به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» راه‌یافته است و این نشان می‌دهد که کیفیت کار قابل قبول است باید بگویم که به هدف زدیم.


دربارۀ مستند «یک زن، یک شهر» توضیح می‌دهید؟
این مستند دربارۀ دکتر ایمانه نکته‌دان، بانویی است که دکترای مدیریت دارد و طراح یک سیستم جدید برای ارزشیابی مدیران شده. 
همان‌طور که می‌دانید ارزش‌یابی مدیران، سال‌ها به‌صورت دستی در ایران انجام می‌شد و همین امر سلیقه و زمینه فرهنگی کسی که فرم ارزشیابی را پر می‌کرد در کار دخالت می‌داد اما به‌واسطه نرم‌افزاری که خانم نکته‌دان ایده آن را داده و توسط گروه همراه ایشان تهیه‌شده، اکنون با کمترین خطای انسانی می‌توان عملکرد مدیران را ارزشیابی کرد.
 نرم‌افزارهای دیگری هم با این محتوا وجود دارد اما کیفیت کاری که توسط ایشان شکل‌گرفته به حدی بالاست که اکنون خیلی از مراکز حتی وزارتخانه‌ها در سطح معاونین خود از آن استفاده می‌کنند.


دومین مستندی که در همین مجموعه ساخت آن بر عهده شما بوده دربارۀ کیست؟
دومین مستند، دربارۀ مژگان باقری است. کسی که معماری خوانده و به فکرش رسیده برگردد و روستای آبا اجدادی‌اش را آباد کند. روستای اشین، بین انارک و نائین قرار دارد و چهل سال است که ساکنان آن به شهرها و روستاهای مجاور مهاجرت کرده‌اند. حفظ این روستا و بافت تاریخی آن، آن‌قدر برای خانم باقری مهم بوده که تک‌وتنها و بی‌هیچ پشتوانه مالی، برای ثبت این روستا در فهرست میراث ملی ایران تلاش کرده است. قلعه این روستا، نقشه منحصربه‌فردی دارد که در هیچ جای ایران نمونه آن نیست و حمام بزرگی در آن هست که با حمام‌های اصفهان قابل‌مقایسه است. خود روستا بسیار کوچک است و در یک نقطه مرتفع قرار دارد اما چون زمانی مسیر عبور کاروانیان راه ابریشم بوده، شاهد چنین آثاری در آن هستیم.
این خانم به این خاطر که بتواند روستا را حفظ کند، برخی از خانه‌ها را اجاره، مرمت و به مرکز بومگردی تبدیل کرده است. درآمد حاصل از آن را هم صرف آباد کردن سایر بخش‌های روستا می‌کند و به جد پیگیر ثبت ملی بافت آن است.
(ایسنا - ۱۷ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷ -  کد خبر: 99091712792)