سفر به اصفهان از زبان محمدعلی اینانلو

اگر اهل سفر و طبیعت‌گردی باشید، حتماً محمدعلی اینانلو را با سبیل‌های مردانه و چخماخی را به‌خوبی می‌شناسید. محمدعلی اینانلو از جمله مهم‌ترین طبیعت‌گردان در ایران بود. او شهرت جهانی داشت؛ اما متأسفانه در سال 1394، در اثر سکته قلبی جان باخت. جالب است بدانید که فرزند او نیز، یعنی آرش اینانلو راه پدر را پیش گرفت و به طبیعت‌گردی مشغول شد. متأسفانه او نیز در جنگل‌های گلستان در اثر گازگرفتگی داخل خودرو جان باخت.

بعد از فوت آرش اینانلو، طبیعت‌گردی ایران یتیم شد. در حال حاضر آثار مستند بسیاری از این استاد به‌جای‌مانده است. آثاری که می‌توانیم با کمک آن‌ها، ایران را بهتر و بیشتر بشناسیم. استاد اینانلو، جاهای مختلف ایران را به‌خوبی شناخت و به تمام دنیا معرفی کرد. جالب است بدانید که او در یکی از سفرهای خود، به استان اصفهان رفت و وجب به وجب آن را معرفی کرد.

اصفهان؛ استان شگفتی‌ها
اگر هنوز هم در خرید بلیط اصفهان تردید دارید، باید بدانید که از نظر استاد محمدعلی اینانلو، استان اصفهان یکی از شگفت‌انگیزترین استان‌های ایران است. همین موضوع باعث شده تا حتی بسیاری از ساکنین کیش که به نوبه خود یکی از جاهای دیدنی مهم ایران به حساب می‌آید، اقدام به خرید بلیط کیش اصفهان و بلیط اصفهان کیش کنند تا بلکه شاهد بخشی از زیبایی‌های این استان باشند.

شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان است. هر دو یک نام دارند. به همین خاطر شاید در انتخاب مقصد سفر دچار تردید شویم. اجازه دهید تا کمی واضح‌تر صحبت کنیم. از نظر استاد محمدعلی اینانلو، اصفهان فقط محدود به مرکز استان نیست. بلکه هر وجب از استان اصفهان، یک شگفتی خاص دارد. شگفتی که تا از نزدیک شاهد آن نباشید، نمی‌توانید آن را درک کنید. 

سفر به اصفهان از زبان محمدعلی اینانلو
استاد محمدعلی اینانلو، سفر به اصفهان را محدود به خرید بلیط کیش اصفهان و بلیط اصفهان کیش نمی‌دانست. او بر این باور بود که برای چشیدن طعم واقعی اصفهان، باید هر وجب از این استان را زیر و رو کرد. اصفهان استانی وسیع با جاذبه‌های دیدنی بسیاری است. برای آنکه بتوانید دیدگاه این استاد را درباره اصفهان بهتر درک کنید، بهتر است مستند او را درباره اصفهان ببینید. استاد محمدعلی انانلو در مستند خود همراه با ماشین شاسی‌بلند همیشگی‌اش به دل مناطق کمتر شناخته‌شده اصفهان می‌زند. او در سفر خود به اصفهان از روستای اشین و شهر انارک اصفهان دیدن می‌کند.

او در سفرنامه خود چنین می‌گوید که 26 اسفند ماه از تهران راه افتادند. بعد از سه ساعت به کاشان رسیدند. آن‌ها هوا بهار بود. روز بعد در میان کوه‌های نطنز بودیم. در آنجا دوباره زمستان را احساس کردیم. به اصفهان رسیدیم، یک دلش بهار و یک دل دیگر زمستانی لطیف بود. بین اصفهان و شیراز، کولی‌کش را دیدیم که زمستانی سرد داشت. به شیراز که رسیدیم، از بوی بهارنارنج سرمست شدیم. الحق که استاد اینانلو، شرایط آب‌وهوایی اصفهان را در همین چند جمله، به‌خوبی به تصویر کشیده است. برای آنکه بتوانید معنای واقعی اصفهان را کشف کنید، باید همانند استاد، به هر شهر این استان سفر کنید.

سفر به سبک استاد اینانلو
استاد اینانلو همیشه چنین روایت می‌کردند که اگر سفر نرم، می‌میرم! او سفر را همانند یک صبحانه عالی می‌دانست. همان طور که صبحانه برای سلامت بدن نیاز است، سفر نیز به سلامت روح و جسم کمک می‌کند. به همین خاطر باید حتماً سفر کرد. البته سفر اصول و قواعدی دارد که حتماً باید از آن‌ها تبعیت کرد.

برای مثال سفر باید آگاهانه باشد. همین عبارت، یک عبارت چتری است که مفاهیم بسیاری را شامل می‌شود. برای مثال سفر به اصفهان نباید محدود به خرید بلیط کیش اصفهان یا بلیط اصفهان کیش و رزرو چند اقامتگاه در شهر اصفهان باشد. وقتی که قرار است به استان اصفهان سفر کنید، بهتر است پیش از سفر خود تحقیق کاملی داشته باشید.

باید درباره شهرهای مختلف این استان تحقیق کنید. جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بخش‌های مختلف استان اصفهان را بشناسید. سپس ببینید که با توجه به مدت زمان سفر و همچنین سلیقه و علایق خود، بهتر است از کدام شهرها دیدن کنید. سپس بر اساس روش سفرتان، ببینید که چطور باید به این شهرها خودتان را برسانید. گاهی شرکت در تورهای گردشگری بهترین گزینه برای سفر به بخش‌های مختلف محسوب می‌شود. گاهی هم می‌توانید همانند استاد اینانلو یک ماشین آفرود داشته باشید و سری به شهرهای مختلف بزنید و هیچ حد و مرزی را برای خود قائل نشوید.
 
وقتی که سفرتان به این استان، سفری به چندین و چند شهر مختلف اصفهان باشد، به این ترتیب سفری چند وجهی خواهید داشت. اگر سفرتان به استان اصفهان محدود به بازدید از شهر اصفهان باشد، سفری یک وجهی و ساده را تجربه خواهید کرد. انگار که به اقیانوس بروید و فقط به اندازه یک قاشق از آن آب بردارید. یادتان باشد که سفر استاد اینانلو به اصفهان، از جمله مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین سفرهای او از زبان خودش بود. پس حتماً برای سفر به اصفهان، به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید.
(جهان نیوز - دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۹ - کد مطلب: 797673)