ویژگی‌های زمین‌شناختی بخش عمده‌ای از جذابیت‌های توریستی ایران است

ویژگی‌های زمین‌شناختی بخش عمده‌ای از جذابیت‌های توریستی ایران است«ایران سرزمینی است که شرایط بسیار خاصی در حوزه گردشگری دارد؛ در این ناحیه از کره زمین علاوه بر اینکه تاریخ بسیار طولانی وجود دارد، پتانسیل‌های بسیاری در حوزه اکوتوریسم به‌ویژه ژئوتوریسم مشاهده می‌شود.» 

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم (Geotourism) از دو بخش ژئو و توریسم تشکیل شده است که بخش ژئو جاذبه‌های زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری را شامل می‌شود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چندرشته‌ای، تمام زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله تفسیر، مدیریت، اقامت و تورها را شامل می‌شود و برخلاف اکوتوریسم که جاذبه‌های طبیعت جاندار را مرکز توجه قرار داده است، این صنعت به‌طور کلی با جاذبه‌های طبیعت بی‌جان سروکار دارد.

مخاطبان زمین‌گردشگری فقط متخصصان و کارشناسان زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی نیستند، بلکه گردشگران عادی و علاقه‌مندان به طبیعت هستند. در جریان فعالیت‌های زمین‌گردشگری، بازدیدکنندگان ضمن بازدید از پدیده‌های زیبا و ویژه زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی با مبانی پیدایش آن‌ها آشنا می‌شوند و اهمیت وجودی آن‌ها را درمی‌یابند. در بین تمام کشورهای دنیا ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های ژئوتوریسمی جایگاه ویژه‌ای دارد. این ناحیه از کره زمین که در خاورمیانه قرار گرفته است پتانسیل‌های بسیاری در حوزه ژئوتوریسم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منابع طبیعی، آبشارها، آتش‌فشان‌ها و آب‌های جاری اشاره کرد.

ایران با تنوع زمین شناختی، اقلیم متنوع و ویژگی‌های زمین‌شناسی گوناگون و طبیعت بی‌جان بی‌نظیر، می‌تواند از پدیده‌های زمین‌شناختی در سراسر کشور مانند غارها، تنگه‌ها، دره‌ها، مناطق فسیلی، دره‌های نشستی، شکاف‌های‌بزرگ زمین‌شناسی، سازندهای زمین‌شناختی، گل‌فشان‌ها، زمین‌های کارستیک، انواع کانی‌ها، هرم‌های ماسه‌ای، سواحل صخره‌ای-سنگی، معادن باستانی و کلوت‌ها به عنوان میراث‌های زمین شناختی و ژئومورفولوژی در قالب ژئوسایت‌های بالقوه متعدد پس از تدارک زیرساخت‌های گردشگری به عنوان ابزاری کارساز در راستای توسعه زمین‌گردشگری و تأسیس ژئوپارک‌ها مورد استفاده قرار دهد. برای بررسی ساختار زمین‌شناسی ایران و شناخت پتانسیل‌های این منطقه در حوزه ژئوتوریسم با علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ژئوتوریسم چیست؟

ژئوتوریسم که تحت عنوان زمین‌گردشگری نیز شناخته می‌شود، شاخه‌ای از حوزه اکوتوریسم است. منظور از اکوتوریسم طبیعت‌گردشگری است، اما در ژئوتوریسم، بیشتر مشاهده وقایع طبیعی و رخنمون‌های سنگی جذاب از نظر زمین‌شناسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

توسعه توریسم و گردشگری چه اهمیتی دارد؟

درواقع توسعه صنعت توریسم و گردشگری برای هر کشور به‌ویژه کشورهای در حال توسعه به معنای تبدیل تهدیدهای موجود در کشور به فرصت‌های طلایی و مهم در کشور است. به بیان دیگر در کشورهایی که محدودیت‌های اقتصادی وجود دارد و توسعه صنعتی یا کشاورزی نمی‌تواند آن‌گونه که باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه گردشگری می‌تواند جهشی به سوی موفقیت و شکوفایی اقتصادی محسوب شود.

ایران در حوزه ژئوتوریسم چه پتانسیل‌هایی دارد؟

ایران سرزمینی است که شرایط بسیار خاصی در حوزه گردشگری دارد؛ در این ناحیه از کره زمین علاوه بر اینکه تاریخ بسیار طولانی وجود دارد، پتانسیل‌های بسیاری در حوزه اکوتوریسم به‌ویژه ژئوتوریسم مشاهده می‌شود.

ایران کشوری است که در خاورمیانه قرار گرفته است؛ این منطقه از جهان تنوع بسیاری از نظر شرایط زمین‌شناسی دارد و ایران نیز از این ویژگی مهم بهره‌مند است و رخنمون‌های سنگی ویژه‌ای را در خود جای داده است.

چرا ایران از پتانسیل ویژه‌ای در حوزه گردشگری ژئومورفولوژی برخوردار است؟

ایران سرزمینی است که از دو ویژگی ژئومورفولوژی جذاب و زمین‌شناسی دیدنی تشکیل شده است؛ به واسطه این ترکیب ویژه، توریست می‌تواند علاوه بر لذت بردن از فعالیت‌های مختلف مانند صحراگردی یا اسکی‌سواری از کوه‌های آتش‌فشانی یا آثار رسوب‌گذاری در اعماق دریاهای گذشته نیز دیدن کند.

ایران از چه جاذبه‌های گردشگری برخوردار است؟

درواقع وجود آبشارهای دیدنی و زیبا در کنار آب‌های جاری محیطی و طبیعی که در مناطق مختلف ایران مشاهده می‌شود، مناطق جذابی برای گردشگران است. علاوه بر آن آب و هوای خنکی که در نواحی مرتفع کشور وجود دارد منطقه بسیار دیدنی برای گردشگران است و در کنار آن از نظر زمین‌شناسی در این کشور گسل نیز قابل مشاهده است.

کدام یک از مناطق ایران جاذبه‌های گردشگری دارد؟

در ایران گردشگران می‌توانند ابتدا از اصفهان به عنوان یکی از مناطق توریستی کشور دیدن کنند سپس به شهرهای تاریخی مانند نائین وارد شوند. مراغه شاید از معدود سایت‌های فسیلی در بین تمام مناطق خاورمیانه یا حتی دنیا محسوب می‌شود؛ این منطقه علاوه بر اینکه جاذبه‌های برای گردشگران اجتماعی، تاریخی و فرهنگی دارد، حامل کلکسیونی از انواع فسیل جانوران، مهره‌داران و سایر حیوانات خشکی‌زاد از جمله کرگدن، زرافه و اسب است.

اردبیل از چشمه‌های آب گرم طبیعی برخوردار است. علاوه بر آن در کشور ایران دهانه‌های آتش‌فشانی و مخروط‌های آتش‌فشانی سهند و سبلان وجود دارد که مناطق مهمی از نظر ژئوتوریسم به‌شمار می‌رود و برای گردشگران بسیار جذاب است.

بعد از بررسی این استان‌ها، انارک با بافت تاریخی و منحصربه‌فرد خود جزو یکی از مناطق مهمی است که از جاذبه‌های بسیار زیادی از جمله معدن نخلک برخوردار است که هر یک از آن‌ها قدمت چندین هزار ساله دارد. در بین تمام استان‌های ایران هرمزگان شاید دیدنی‌ترین استان باشد زیرا منحصربه‌فردترین گنبدهای نمکی دنیا در این استان واقع شده است. مناطقی همچون هرمز، قشم و سایر جزایر خلیج فارس همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

(کد خبر 660861 - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱)