فولاد مبارکه یکی از باصلاحیت‌ترین مراجع برای پرداختن به فعالیت معدن‌کاری در کشور است

عکس جدید حمل و نقل فولاد مبارکهمدیر ارزیابی و اکتشافات معادن فولادمبارکه گفت: یکی از باصلاحیت‌ترین مراجع برای پرداختن به فعالیت معدن‌کاری در کشور فولاد مبارکه است؛ چون از نظر بازار مصرف و نیاز بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد اولیه سنگ‌آهنی در کشور به شمار می‌آید و تابه‌حال مشکلی برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف و فعالیت‌های معدن‌کاری نداشته است.

به گزارش ایراسین، معاونت معدنی فولاد مبارکه از سال ۹۸ شروع به کار کرد تا در شرایطی که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره آهن کشور به‌جای سرمایه‌گذاری در اکتشاف ذخایر، اقدام به تکمیل دیگر مراحل زنجیره تولید فولاد کرده بودند، بتواند نیاز خود را به‌صورت پایدار تأمین کند. فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۴ نیازمند ۲۳ میلیون تن کنستانتره سنگ‌آهن است و رسیدن به این حجم در گِرو دست‌یابی به ذخایر سنگ‌آهن و انجام فعالیت‌های اکتشافی است.

علیرضا رضایی، مدیر ارزیابی و اکتشافات معادن فولاد مبارکه، در برنامه رادیو فولاد با بیان مطلب فوق به سؤالات مجری این برنامه در خصوص اقدامات و برنامه‌های حوزه معدن فولاد مبارکه چنین پاسخ داد:

اکتشافات به‌عنوان اولین گام معدن‌کاری شامل چه مراحلی است؟

در مهندسی اکتشاف چهار مرحله کلی وجود دارد: مرحله شناسایی؛ پی‌جویی؛ اکتشافات عمومی؛ اکتشافات تفصیلی. اکتشاف عملیاتی بسیار پیچیده، پرهزینه و پرخطر است و به یافتن یک سوزن در یک انبار کاه تشبیه شده است. برای این کار ابتدا باید از یک منطقه وسیع شروع کنیم و با کارهای مطالعاتی و تحلیلی بیشتر و کارهای فیزیکی کمتر وسعت منطقه مورد جست‌وجو را کاهش دهیم و بعد در منطقه کوچک‌تر به‌طور هدفمند، به دنبال کارهای پرهزینه حفریات اکتشافی باشیم. در واقع باید با روش‌های علمی و مهندسی بدانیم در آن انبار کاه، کجا دنبال سوزن بگردیم.

آیا توان تأمین تکنولوژی، نیروی انسانی و منابع مالی انجام این مراحل در فولاد مبارکه وجود دارد؟

یکی از باصلاحیت‌ترین مراجع برای پرداختن به فعالیت معدن‌کاری در کشور فولاد مبارکه است؛ چون از نظر بازار مصرف و نیاز بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد اولیه سنگ‌آهنی در کشور به شمار می‌آید و تابه‌حال مشکلی برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف و فعالیت‌های معدن‌کاری نداشته است. دست‌یابی به تکنولوژی و دانش فنی مثل سایر کارهایی که در فولاد مبارکه انجام شده و تجربه آن وجود دارد، در حوزه معدن‌کاری هم قابل تأمین و دست‌یابی است. در مکانیسم ارزیابی صلاحیت فنی داوطلبان معدن‌کاری سازمان صمت، فولاد مبارکه حداکثر نمره را کسب کرده است.

گفته می‌شود فولاد مبارکه در منطقه انارک پهنه اکتشافی دارد. لطفاً در این باره توضیح دهید.

برای پهنه انارک به وسعت ۱۴۴۷۳ کیلومترمربع مطالعات فاز شناسایی و پی‌جویی انجام شده و در ۴۳۵۰ کیلومترمربع آن توسط فولاد مبارکه ژئوفیزیک هوابرد اجرا شده است. گفتنی است این منطقه تنها منطقه در استان اصفهان است که این مطالعات در آن انجام شده است. انجام گرفتن این فاز به ۷ محدوده اکتشافی اولویت اول منتج شد و در شروع به کار، پروانه اکتشاف این ۷ محدوده به وسعت ۱۶۰ کیلومترمربع را اخذ کردیم و طرح اکتشاف تدوین و اقدامات اکتشافی مربوطه انجام شد. در حال حاضر ۴ محدوده تعیین تکلیف شده و ذخایری از هماتیت، هماتیت منگنز و تیتانومگنتیت کشف شده است.

  • کد خبر: 42159 - 6/6/1402