شناسایی ۲۴ حادثه‌ای که اصفهان را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ۳۴ حادثه‌ای که در کشور شناخته شده است در استان اصفهان ۲۴ نوع حادثه در طرح خطرپذیری شناسایی شده است. منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با اشاره به اینکه ۵ دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است، اظهار داشت: شعار امسال هفته ایمنی «حکمرانی خوب در کاهش ریسک بلایا» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ۵ دی ماه یادآور زلزله بزرگ بم است، افزود: سیاست‌هایی استان اصفهان در خصوص پیشگیری و کنترل بلایا مانند گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی دارد که در این زمینه طرح خطرپذیری استان اصفهان با هدف شناسایی حوادثی که احتمال وقوع دارد، تهیه شده است... 

نصب ۵۳ دستگاه شتاب‌نگار در سطح استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه امسال در ۸ آذر ماه حدود ۸۳۰ هزار دانش‌آموز از طریق شبکه شاد مانور زلزله را اجرا کردند و پناه‌گیری در برابر زلزله را تمرین کردند، بیان کرد: تمام دستگاه‌ها باید امکانات لازم را در برابر پیگشیری از حوادث و کاهش خطر تهیه کنند.

وی با بیان اینکه ۵۳ دستگاه شتاب‌نگار در سطح استان اصفهان نصب شده که ۱۲ دستگاه آنلاین است، گفت: مقرر شده است که راه و شهرسازی طبق قانون مدیریت بحران با هماهنگی مرکز تحقیقات راه و مسکن نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت شهر اصفهان تهیه کند تا نحوه ساخت و ساز در حریم آن‌ها مشخص شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم بلندمرتبه در برابر حریق، زلزله و فرونشست باید انجام شود، افزود: ارزیابی و آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی سیستم‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای از نظر زلزله، فروریزش از برنامه‌های راه و شهرسازی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه همه دستگاه‌های خدماتی باید سیستم‌ها و شریان‌های حیاتی مانند آب، برق و گاز، خطوط لوله نفت و گاز و فاضلاب را در برابر خطر زلزله و فرونشست زمین ایمن کنند، عنوان کرد: ۹ ایستگاه لرزه‌نگاری در مناطق مختلف استان اصفهان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پایگاه لرزه‌نگاری اصفهان یکی از پایگاه‌های مهم کشور است با توجه به اینکه اصفهان معین تهران در مدیریت بحران است، این پایگاه‌ها لرزه‌ها را در منطقه قمصر، بادرود، انارک، کومه، خور، سجزی، کله‌رود، منطقه زاینده‌رود، شهرضا و جرقویه ثبت می‌کند.