ژئوسایت؛ فرصت جهانی فراموش شده

ژئوسایت؛ فرصت جهانی فراموش شدهدر سراسر جهان اغلب ژئوسایت‌هایی یافت می‌شود که دچار مشکل شده یا حتی از بین رفته‌اند. به همین دلیل در سال‌های اخیر برای حفاظت از این میراث، برخی از مهم‌ترین ژئوسایت‌ها تحت حمایت محلی، ملی و حتی بین‌المللی درآمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ژئوتوریسم از دو واژه ژئو (زمین‌شناسی و علوم وابسته به آن) و توریسم (گردشگری) تشکیل شده که شاخه‌ای از علم گردشگری است. «ژئوتوریسم» به بررسی و شناخت پدیده‌های زمین‌شناسی می‌پردازد و با طبیعت بی‌جان سروکار دارد؛ در نتیجه حیوانات و گیاهان جز ژئوتوریسم محسوب نمی‌شوند و در شاخه‌ای به نام اکوتوریسم قرار می‌گیرند. هنگامی که به قصد مشاهده جاذبه‌های طبیعی یک مکان مانند پوشش گیاهی و جانوری آن اقدام به سفر کرده‌اید، یک «اکوتوریست» هستید؛ اما اگر برای بررسی سنگ‌ها و بافت زمین‌شناسی یک منطقه به سفر پرداخته‌اید، یک «ژئوتوریست» هستید...

وجود معادن شدادی، قنات‌های جذاب با معماری خاص، غارهای طبیعی و دست‌کند زیبا و حتی شهرک‌های زیرزمینی در ناحیه کاشان یا تیران می‌تواند اصفهان را به یکی از قطب‌های جذاب ژئوتوریسم تبدیل کند. سفر به شمال نائین و قدم نهادن بر کف اقیانوسی که میلیون‌ها سال قبل در این مکان قرار داشته، جذابیت‌های گردشگری اطراف آن و مشاهده شواهد فعالیت معدنی در منطقه انارک که به بیش از هزار سال قبل بازمی‌گردد از جمله قطب‌های گردشگری جذاب اصفهان محسوب می‌شود.
(۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹ - کد خبر 553868)