سودجویی مالک معدن سرب نخلک به قیمت بازی با جان مردم کاشان / چرا کارخانه سرب در محوطه معدن احداث نمی‌شود؟

تیتر فردا/ آماده//// سودجویی مالک معدن سرب نخلک به قیمت بازی با جان مردم کاشان / چرا کارخانه سرب در محوطه معدن احداث نمی‌شود؟
مالک معدن سرب نخلک به دلیل اینکه برای احداث کارخانه و نیروگاه برق در محوطه معدن هزینه نکند، قصد داشته که سرب‌های اکتشافی را در کارخانه‌ای تعطیل اطراف کاشان فرآوری کند، البته بدون مجوز نهاد‌های دولتی!

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * هفته گذشته بود که دادستان عمومی و انقلاب کاشان در نامه‌ای خطاب به رئیس کلانتری مشکات، دستور پلمپ کارخانه سرب را صادر کرد. محمدشریف زارعی، فرماندار جدید کاشان نیز گفته که در قبال سلامت، امنیت و آرامش مردم مسئول است و به خواسته مردم احترام می‌گذارد؛ بنابراین فرماندار جدید هم با ساخت کارخانه سرب مخالفت کرده است. البته او هم تایید کرده که تأسیس کارخانه سرب از سوی دستگاه‌های مربوطه در استان موافقتی دریافت نکرده و بنابراین موضع فرمانداری هم مشخص است.

از سوی مالکان کارخانه اعلام می‌شود که ۹۰ درصد تجهیزات نصب شده و تولید آزمایشی هم در آن انجام شده است! اما سوال اینجاست که چطور می‌شود کارخانه‌ای بدون مجوز از نهاد‌های مربوطه تا این حد کار خود را پیش ببرد؟

خسرو اعتماد، مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان به خبرنگار ما می‌گوید که کارخانه سرب را شرکت معدن سنگ سرب نخلک انارک تأسیس کرده است.

فعالیت بی مجوز از سال ۹۹ 

به گفته او در سال ۹۹ این شرکت معدنی، یک کارخانه تعطیل را به اسم پشم و سنگ می‌خرد تا کارخانه سرب را برای فرآوری سنگ‌های اکتشافی معدن در آن احداث کند.

سودجویی مالک معدن سرب نخلک به قیمت بازی با جان مردم کاشان / چرا کارخانه سرب در محوطه معدن احداث نمی‌شود؟

فاصله معدن تا کارخانه حدود ۲۰۰ کیلومتر است و سرب خام باید روی کامیون‌ها و تراک‌های بزرگ این فاصله را طی کرده و به حاشیه شهر کاشان ببرد.

اعتماد توضیح می‌دهد که اولا مساله آلودگی هوای ناشی از انتقال سرب و فرآوری آن و ثانیا موضوع دفع ضایعات و نخاله سرب‌های فرآوری شده مطرح است. با توجه به اینکه سرب تنها ماده‌ای است که در بدن دفع نمی‌شود و یک عامل مهم برای ابتلای مردم به سرطان است، فعالیت این کارخانه سلامت مردم را به خطر خواهد انداخت.

 مالک معدن گفته که ضایعات کارخانه را به معدن بازمی گرداند، یعنی یک بار دیگر سرب را روی کامیون بارمی زنند و ۲۰۰ کیلومتر جابه جا می‌کنند.

همسایگی کارخانه سرب با صنایع غذایی 

محل قرار گرفتن کارخانه هم با سلامت مردم در تضاد است. روبه روی آن کارخانه شیر پاستوریزه کاشان قرار گرفته، همسایه اش زندان کاشان است، بخشی از زمین‌های کشاورزی در جوار این کارخانه قرار دارد. شهرک صنعتی کاشان که آلودگی آنچنانی ندارد در همان منطقه است. جانمایی شهرک ماهیان زینتی کاشان هم در نزدیکی کارخانه سرب صورت گرفته است. بیشتر صنایع فعال در اطراف کارخانه هم صنایع غذایی هستند.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان می‌گوید: اصرار مالک معدن سرب برای فرآوری سنگ سرب در این کارخانه، به دلیل نزدیک بودن محل کارخانه به جاده تهران است. ضمن آنکه این منطقه نسبت به نایین به پایتخت نزدیکتر است و محصولات فرآوری شده در زمان کمتری به تهران می‌رسد. در واقع احداث کارخانه در کاشان برای مالک معدن سرب صرفه اقتصادی همه جانبه دارد؛ زیرساخت کارخانه آماده بوده، گاز و آب و برق دارد و دسترسی خوبی هم به جاده و اتوبان دارد.

او ادامه می‌دهد: به مالک معدن سرب توصیه کردیم که کارخانه را در محدوده معدن احداث کنند، اما استدلال کردند که در محوطه معدن مشکل تأمین برق وجود دارد. در جلسه‌ای مسئولان برق شهرستان گفتند که برای احداث نیروگاه برق در محوطه معدن به مالکان معدن کمک می‌کنند، اما همچنان دربرابر آن مقاومت صورت می‌گیرد.

دستوراتی که پشت گوش انداخته می‌شوند! 

اعتماد می‌گوید: اواخر سال گذشته به دلیل فشار افکار عمومی، دستور تعطیلی کارخانه سرب به دستور دادستان صادر شد، اما پس از مدتی دیدیم که فعالیت در آن از سر گرفته شده است. پس از مدتی شورای تأمین شهرستان کاشان موضوع را بررسی کرد و در سوم مرداد مصوبه داد که کارخانه تعطیل شود. در ۱۵ مرداد هم دادستان کاشان به پاسگاه مربوطه نامه زد که کارخانه باید تعطیل شود، اما باز هم این اتفاق نیفتاد. رئیس پاسگاه گفت که نامه دادستان به دستشان نرسیده و پیگیری کردیم تا اینکه در نهایت دادستان کاشان نامه پلمپ کارخانه را نوشت و گزارش اجرای دستور را از رئیس پاسگاه مربوطه خواست. با این حال جمعه هفته گذشته مردم گزارش کردند که در محوطه کارخانه آتش برپا شده و دود آن از بیرون قابل مشاهده بوده است.

سودجویی مالک معدن سرب نخلک به قیمت بازی با جان مردم کاشان / چرا کارخانه سرب در محوطه معدن احداث نمی‌شود؟

مردم همچنین می‌گویند که با وجود دستور دادستانی، ورودی کارخانه پلمپ نشده و در آن رفت و آمد صورت می‌گیرد!

کارشکنی در موضوع کارخانه سرب کاشان مشهود است. اگر بررسی دقیق صورت گیرد، ترک فعل برخی از مدیران یا کارکنان ادارات دولتی و نظارتی کاشان مشخص می‌شود، اما اکنون مساله مهمتری در میان است؛ اینکه کارخانه سرب در کاشان تعطیل و مالک معدن سرب وادار به احداث آن در محوطه معدن خود شود.

(کد خبر: ۱۰۳۰۹۶۸ -۰۸:۰۴ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱)