کارخانه سیمان اردستان مجاز به استفاده از مازوت است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان گفت: با توجه به اینکه کارخانه سیمان اردستان در شعاع ۵۰ کیلومتر از مرکز استان قرار دارد مجاز به استفاده از سوخت مازوت است.

در پی اعلام اداره گاز شهرستان اردستان برخی از کارخانه‌های شهرستان به دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین گاز آنها وجود دارد مجبور هستند از سوخت جایگزین گازوئیل و یا مازوت استفاده کنند که این موضوع موجب نگرانی مردم شده است. برای حل این مشکل، شهروندان خواستار پیگیری موضوع از سوی محیط زیست شدند.

حسین شواخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مصرف مازوت تنها در کارخانه‌های سیمان اردستان و به دلیل محدودیت‌هایی که در فصل زمستان برای مصرف سوخت این کارخانه وجود دارد استفاده می‌شود. کارخانه سیمان مجبور است از سوخت مازوت استفاده کند که این موضوع هرسال وجود داشته است.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان اردستان در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و مجاز به استفاده از سوخت مازوت است، افزود: اگر قرار باشد کارخانه بزرگی مثل سیمان اردستان فعالیت مستمر داشته باشد یا باید گاز مصرف کند یا مازوت که در شرایط کنونی و کمبود گاز مجبور است سوخت مازوت مصرف کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه در وضعیت کنونی یا باید کارخانه تعطیل یا سوخت آن تأمین شود، تصریح کرد: خوشبختانه سیستم‌های زیست‌محیطی کارخانه سیمان اکنون مورد تأیید محیط زیست است و سوخت‌هایی که در این کارخانه مصرف می‌شود آلودگی خطرناکی برای محیط زیست ندارد.

شواخی در خصوص دفع پسماندهای هسته‌ای در نزدیکی شهر انارک(مجاور اردستان)، گفت: دفع پسماندهای هسته‌ای در نزدیک شهر انارک را تأیید می‌کنیم، ولی این منطقه در محدوده محیط زیست شهرستان نایین است.

وی در خصوص آخرین اقدامات اداره محیط زیست برای مستند کردن حضور پلنگ ایرانی در مناطق شهرستان گفت: هنوز منطقه‌ای که احتمال بیشتر پلنگ و طعمه‌های آن وجود داشته باشد و محل مناسبی برای دوربین‌گذاری باشد را شناسایی نکردیم. البته برای دوربین‌گذاری دچار یک سری محدودیت‌ها از جمله کمبود وسایل و امکانات هستیم.
(۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۵ - کد خبر: 1401101105955)