تأمین پایدار مواد اولیه؛ دغدغه مهم بزرگترین فولادساز کشور

معدن

در سال‌های گذشته، ورود معدنی‌ها به عرصه تولید فولاد باعث شد تا با توجه به کم شدن منابع سنگ آهن مگنتیتی، دغدغه فولادسازان و معدنی‌ها برای تأمین مواد اولیه هر روز بیشتر از قبل شود که این اتفاق باعث ورود فولادی‌ها به عرصه معدن شد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: تولید پایدار، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر واحد تولیدی است. وقتی این موضوع حساس‌تر می‌شود که این واحد صنعتی جزء صنایع مادر کشور و تولید آن متضمن فعالیت واحدهای پایین‌دستی باشد.

به همین خاطر تأمین پایدار مواد اولیه یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که در صنایع مادر نظیر صنعت فولاد امری حیاتی است. بدیهیست که برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، اولین گام همین تأمین پایدار مواد اولیه است.

در سال‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های معدنی کشور، با توجه به این که مواد اولیه صنعت را در دست داشتند در بسیاری از توسعه‌های خود را حوزه‌های تولید فولاد پیگیری کردند. این در حالی بود که در همان سال‌ها پیش‌بینی می‌شد صنعت فولاد کشور به‌زودی برای تأمین سنگ‌ آهن با عیار بالا دچار چالش می‌شود. در این حال بخش معدن کشور نیازمند اقداماتی بنیادین نظیر افزایش سرعت اکتشافات در پهنه‌های مختلف و ایجاد زیرساخت‌ها برای افزایش استخراج و فراوری بود که به خاطر تغییر نقطه تمرکز از معادن به فولادسازی عملاً مغفول ماند.

این رویکرد در سال‌های گذشته باعث شد تا با توجه به کم شدن منابع سنگ آهن مگنتیتی، دغدغه فولادسازان و معدنی‌ها برای تأمین مواد اولیه هر روز بیشتر از قبل شود. همچنین به خاطر نبود قراردادهای بلندمدت برای تأمین مواد اولیه از سوی معدنی‌ها، نگرانی‌ها بیشتر شد که در نهایت فولادسازان مجبور شدند علی‌رغم اینکه بزرگترین رسالت خود را تولید می‌دانند، وارد حوزه معادن شوند.

ورود فولاد مبارکه به عرصه معادن کشور

فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تأسیس شد و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب به بهره‌برداری رسید. این شرکت هم‌اکنون بزرگ‌ترین فولادساز منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است که با داشتن ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۸ درصد از تولید ناخالص بخش صنعت، در شکوفایی اقتصاد کشور نقشی فعال و مؤثر دارد.

فلسفه وجودی فولاد مبارکه، خلق آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز است که با تلاش شبانه‌روزی کارکنان این گروه بزرگ صنعتی در حال پیگیری است. همانطور که گفته شد ادامه مسیر گروه، نیازمند تأمین پایدار مواد اولیه برای تأمین خوراک فولادسازی از طریق مشارکت یا تملک در معادن است چرا که این شرکت مواد اولیه صنایع مهمی را نظیر لوله، پروفیل، خودروسازی، لوازم خانگی و بسیاری دیگر از صنایع پایین‌دست را تأمین می‌کند.

این رویکرد فولاد مبارکه از سال ۱۳۸۷ با اقداماتی نظیر ورود به فرایند خرید سهام شرکت‌های معدنی از جمله چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات آغاز شده و با اقداماتی نظیر طراحی و ساخت کارخانه فولاد سنگان با ظرفیت اولیه تولید سالانه ۵ میلون تن گندله و اخذ مجوز اکتشاف پهنه‌های معدنی از وزارت صمت ادامه یافت. در همین راستا در سال ۹۰ و بعد از آن اقداماتی نظیر آغاز اولین فرایند اکتشاف در پهنه انارک، ادامه فعالیت اکتشافی با بررسی ۷ محدوده در همان پهنه و اخذ ۳ گواهی کشف از سازمان صمت استان پیگیری شد.

در سال ۹۸ این شرکت با ایجاد معاونت معادن در ساختار داخلی خود در سه حوزه اکتشاف و ارزیابی معادن، استخراج مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی فعال شد و هم‌اکنون در حال تملک و مشارکت در معادن کوچک از طریق شرکت‌های زیر مجموعه است.

علی‌رغم اینکه این سیاست، هزینه‌های سربار بالایی دارد ولی فولاد مبارکه در تلاش است تا با فعالیت در این زمینه، مواد اولیه خود را به طور پایدار برای چرخیدن هر چه سریع‌تر صنعت کشور و ارتقاء نقش خود در آبادانی ایران عزیز تأمین کند.

(کد خبر: 38838 - 23 خرداد 02)