وکیل خانواده مهسا امینی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

سخنرانی صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی وکیل خانواده مهسا (ژینا) امینی که توانسته از ایران خارج شود با حضور در پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را دریافت کرد.
سخنرانی صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی
صالح نیکبخت امروز سه‌شنبه  در مقابل رئیس و اعضای پارلمان اروپا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از طرف همه زنان ایران از اهدای این جایزه ساخاروف به مهسا امینی قدردانی می‌کند. وکیل خانواده امینی کمی پیش از دریافت این جایزه گفت که «ژینا» تجسم زندگی بود. اواخر مهرماه اعلام شد که پارلمان اروپا جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا می‌کند. مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد در تهران به کُما رفت و سه روز بعد در بیمارستان کسری در تهران جان باخت. درگذشت او آغازگر موجی از اعتراضات سراسری  شد که به دلیل شعار اصلی آن، جنبش «زن، زندگی، آزادی» نام گرفت.
وکیل خانواده امینی به نمایندگی از این خانواده این جایزه را دریافت کرد، زیرا پیشتر امجد امینی، پدر مهسا امینی اعلام کرد او و خانواده‌اش که هنگام سفر برای دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف اتحادیه اروپا ممنوع‌الخروج شدند. پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه واقع است.
روبرتا متسولا رییس پارلمان اروپا در سخنانی پیش از اهدای جایزه، از اینکه جمهوری اسلامی ایران مانع سفر خانواده مهسا امینی برای دریافت جایزه دخترشان شد، ابراز ناخشنودی کرد و گفت این چیزی است که مردم ایران به طور روزانه با آن مواجه می‌شوند.
در این مراسم، نیکبخت پیام مادر مهسا امینی را برای حضار قرائت کرد. مژگان افتخاری، در این پیام گفت امیدوار بود که در این جلسه به عنوان نماینده همه زنان سرزمینش حضور داشته باشد اما این فرصت از دست رفت. او افزود: «ژینا تجلی زندگانی و زندگی است. هم‌او که نامش رمز رهایی شد و رویای آزادی را از زادگاهش کردستان به تمام ایران و خاورمیانه و جهان گسترانید....» مادر مهسا امینی ابراز امیدواری کرد که هیچ صدایی از بیان کلمه آزادی هراس نداشته باشد.
جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا سالانه به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند. جایزه نقدی ساخاروف ۵۰ هزار یورو است. کمی پیش از برگزاری مراسم اهدای جایزه ساخارف در پارلمان اروپا، نشست خبری این مراسم برگزار شد. نیکبخت در این نشست خبری از ممنوعیت خروج از کشور علیه خانواده امینی و ... سخن گفت.
در مهرماه گذشته اعلام شد که صالح نیکبخت در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصداق آن مصاحبه با رسانه‌های خارج کشور اعلام شده، به یک سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم شده است. نیکبخت پارسال به نظر پزشکی قانونی که علت مرگ مهسا امینی را «حمله قلبی» و «بیماری زمینه‌ای» اعلام کرده بود اعتراض کرد و خواستار تشکیل هیئتی با حضور پزشکان مورد اعتماد شد.
 
بهار نیوز - تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ساعت ۱۸:۱۳ - کد مطلب : ۴۴۴۴۳۰