فولادسازان نماد قدرت کشور هستند

تأمین مواد اولیه برای فولادسازان به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل‌شده است.

مدتی است که مدیران صنایع بزرگ فولاد کشور در زمینه مشکلات پیش روی تأمین مواد اولیه، که مهم‌ترین عامل چرخیدن چرخ‌های تولید در این صنعت پربازده است، هشدار می‌دهند. سال گذشته و در نشست فولادسازان با محوریت تامین پایدار سنگ‌آهن، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تشریح پیشرفت‌های این شرکت و رشد چند برابری تولید محصولات فولادی و کاهش وابستگی به بیرون از مرزها تأکید کرد که فولاد مبارکه به خوبی درحال انجام ماموریت‌های ملی خود است، اما لازم است تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن هم به وظایف ملی خود در تامین مواد اولیه فولادسازان عمل کنند.

اما با گذشت زمان و کم‌توجهی مسئولان کشور به دغدغه این صنعت، مشکلات فولادسازان در این زمینه روز به روز جدی‌تر کرده است. در همین زمینه و بررسی چالش تأمین مواد اولیه فولادسازان، با محمد سرجوقیان، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصادی کشور مبنی بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی و حذف وابستگی بودجه کشور به نفت، و با توجه به اینکه فولاد نقش اصلی و محوری در این راستا ایفا می‌کند، مراکز تولید فولاد با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

امروزه تأمین مواد اولیه (شامل سنگ آهن) یکی از چالش‌های صنایع فولادی به شمار می‌رود. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، ظرفیت تولید سنگ آهن در استان اصفهان یک میلیون تن در سال است که با توجه به نیازهای اساسی دو کارخانه مهم فولادی در استان که هر یک نیاز بالایی به سنگ آهن دارند، این میزان تولید واقعاً پاسخگوی نیازصنعت فولاد نیست.

درحال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود. ظرفیت مورد استفاده سنگ آهن در کارخانه فولاد مبارکه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن در سال و ظرفیت ذوب آهن بالای ۵ میلیون تن در سال است. از این رو برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز این کارخانجات باید از همه استان‌ها کمک گرفته شود.

در راستای تأمین مواد اولیه داخلی و رفع مشکلات موجود، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ظرفیت‌های معدنی اصفهان بیشتر درکاشان، انارک و فریدونشهر قرار دارد. در حال حاضر فولاد مبارکه یک پهنه جدید اکتشافی در انارک داشته است که از این پهنه ۷ پروانه اکتشاف در مرداد ماه صادر شده است. این شرکت برای اکتشاف ۶ ماه فرصت دارد که اگر ظرفیت‌های این پهنه‌ها شناسایی شود، ۷ معدن سنگ آهن در اختیار فولاد مبارکه قرار می‌گیرد. ذوب آهن نیز اقداماتی برای اکتشاف نموده است که در مرحله استعلام است. اگر صنایع معدنی در عرصه معدن‌کاوی وارد شوند می‌توانند بسیاری ازنیازهای خود را تأمین کنند. 
(کیمیای وطن - شهریور ۳۱, ۱۳۹۹)