در جامعه امروزی کسی موفق تر است که دانش او توام با عمل باشد

در جامعه امروزی کسی موفق تر است که دانش او توام با عمل باشد رییس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین گفت: امروز کسی موفق‌تر است که دانش او توام با عمل باشد و در کنار تحصیلِ علم مهارت کافی هم داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، رضا پوربافرانی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان نایین در دیدار با خبرنگاران صدای نایین گفت: از مصادیق جهاد تبیین همین مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که امروزه به برکت انقلاب اسلامی این امکان فراهم است که افراد جامعه بتوانند رایگان در حرفه‌های مختلف آموزش ببینند و مهارت لازم را به دست آورند.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی است که در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و صنایع دستی انجام می‌شود و در کشور بالغ بر ۳ هزار استاندارد آموزشی وجود دارد که متناسب با نیاز شهرستان برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود.

پوربافرانی با بیان اینکه در طول یک سال صد و یک هزار و ۶۸۶ ساعت آموزش برای ۸۲۶ نفر داشته‌اند، بیان کرد: در سطح شهرستان دو مرکز ثابت خواهران و برادران داریم که بالغ بر ۱۸۰ حرفه آموزشی برای خواهران و ۹۰ حرفه در رشته‌های مختلف ساختمانی، تاسیساتی و صنعتی برای برادران قابلیت اجرا دارد؛ همچنین در بخش زندان ۱۷۱ نفر از زندانیان و در پادگان هاشم‌آباد و انارک ۱۳۶ نفر از سربازان را آموزش داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در هر دو بخش دولتی و آزاد در راستای اشتغال پایدار و با یک هدف عمل می‌شود اضافه کرد: ۱۳ آموزشگاه آزاد داریم که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و آموزشگاه‌های آزاد هم موظفند طبق استانداردهای تعیین شده و شهریه مصوب فعالیت کنند.

رئیس فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: این پتانسیل را داریم برای هر کارگاه فنی که در شهرستان وجود دارد و ما آن را در مرکز نداریم مثل کارگاه عبابافی‌، مجوز کارگاه آموزشی صادر کنیم و به عنوان یک کارگاه آموزشی در پرتال ثبت شود و کار آموز در محیط واقعی مهارت‌آموزی کرده و مدرک دریافت کند.

وی در ادامه گفت: به جهت اینکه خیلی از مشاغل نیاز فوری و ضروری به نیروی کار دارند، طرح مهمی در سازمان با عنوان بحث آموزش‌های دوگانه دنبال می‌کنیم که در قالب این طرح قسمتی از استاندارد آموزشی در محیط کارگاهی ما و قسمت دیگر در محیط صنعتی یا صنفی صورت میگیرد؛ آموزش ۴۰ نیروی خانم در قسمت CNC و شروع کار در کارخانه نمونه این طرح می‌باشد.

پوربافرانی خاطرنشان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو سطح تئوری و عملی انجام شده و بعد از گذراندن دوره و قبولی در آزمون هر دو بخش، گواهینامه مهارت صادر می‌شود که دارای ارزش بین‌المللی بوده و قابلیت ترجمه دارد و به عنوان یک سند رسمی در کشورهای خارجی دارای اعتبار است.

وی ادامه داد: گواهینامه مهارت یکی از الزامات دریافت وام اشتغال است که افراد می‌توانند با آن از تسهیلات وام اشتغال استفاده کنند و نکته دیگر اینکه این گواهینامه می‌تواند معادل واحدهای درسی آموزش و پرورش اعمال شود و فردی که سیکل دارد با مراجعه به فنی و حرفه‌ای و دریافت گواهینامه مهارت با همکاری آموزش و پرورش دیپلم کار و دانش را دریافت کند.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای در خصوص تحقق شعار سال جاری در این مرکز اظهار داشت: بحث مهارت آموزی یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال را پوشش دهد چون زمانی که نیروی کار آموزش صحیح دیده باشد می‌تواند به یک تولید و بهره‌وری برسد؛ در اکثر مشاغل نکات ریزی است که فرد با داشتن تجربه خوب، علم آن را ندارد ولی قطعاً وقتی دانش و مهارت آموزی داشته باشد بسیار موفق‌تر عمل می‌کند.

وی افزود: در جهت مهاجرت معکوس و افزایش اشتغال، طرح تیم‌های سیار آموزش در برخی از روستاهای اطراف و پایگاه‌ها در حال انجام است.

پوربافرانی در پایان ضمن دعوت جوانان به مهارت‌آموزی در مراکز فنی‌ و حرفه‌ای گفت: امروز کسی موفق‌تر است که دانش او توام با عمل باشد و در کنار تحصیلِ علم مهارت کافی هم داشته باشد، چون علم و عمل است که جامعه را به سمت پویایی و نشاط سوق می‌دهد؛ برای مثال جوانی که از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار باشد در خدمت مقدس سربازی می‌تواند از آن بهره ببرد یا به عنوان خودیار فنی می‌تواند نیازهای خود و خانواده‌اش را برطرف و به کاهش هزینه خانواده کمک کند و یا به عنوان یک کارآفرین در شهرستان مطرح شود؛ تاکید میکنم هر نایینی باید حداقل یک مهارت را داشته باشد.

(شناسه : ۳۹۶۹ - ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴)