رگبار باران بهاری همراه با رعدوبرق و وقوع تندباد لحظه‌ای در اصفهان/ هشدار زرد صادر شد

رگبار باران بهاری همراه با رعدوبرق و وقوع تندباد لحظه‌ای در اصفهان/ هشدار زرد صادر شد

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به هواشناسی زرد با فعالیت سامانه بارشی، گفت: از اواخر امروز تا پایان وقت سه‌شنبه رگبار باران بهاری، گاهی رعد و برق، احتمال تگرگ و وقوع صاعقه همراه با وقوع تندباد لحظه‌ای و گردوخاک در استان پیش‌بینی می‌شود.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد، از بعدازظهر امروز جو نسبتاً ناپایداری تا آخر هفته بر روی استان حاکم است.

وی ادامه داد: امروز بعدازظهر به تدریج از شمال غرب استان انتظار رشد ابر، گاهی وزش باد و بارش‌های همرفتی پراکنده و رعدوبرق را خواهیم داشت که از روز یکشنبه تا سه‌شنبه _چهاردهم تا شانزدهم خردادماه_ نیمه شمالی استان و همه مناطق را در بر می‌گیرد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: اوج وزش باد به صورت نسبتاً شدید تا شدید و تندباد لحظه‌ای در روز دوشنبه _پانزدهم خردادماه_ در بیشتر مناطق و از جمله کلانشهر اصفهان است که در مناطقی از شرق و شمال استان با گرد همراه خواهد بود.

وی تصریح کرد: طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه به دلیل حضور امواج همرفتی در استان شرایط رگبار و رعدوبرق، وقوع صاعقه و احتمال تگرگ مهیا است.

امینی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با فعالیت سامانه بارشی در استان اصفهان، گفت: فعالیت این سامانه از اواخر امروز آغاز و تا پایان وقت سه‌شنبه شانزدهم خردادماه با رگبار باران بهاری، گاهی رعد و برق، احتمال تگرگ و وقوع صاعقه همراه است.

وی اظهار کرد: اثرات فعالیت سامانه بارشی روز یکشنبه در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان و فریدونشهر و طی وقت دوشنبه پانزدهم خردادماه در شهرستان بویین و میاندشت، خوانسار، گلپایگان، فریدونشهر، داران و میمه پیش‌بینی شده است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌های فصلی، کاهش دید در جاده‌ها، احتمال اختلال در راه‌های روستایی به واسطه رگبار باران از اثرات مخاطرات این سامانه بارشی است.

وی تصریح کرد: احتیاط در سفرهای برون و درون شهری، اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آگاهی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و در نظر گرفتن تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

امینی درباره توصیف وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و گردوخاک با کاهش دید موقتی در سطح استان که از بعدازظهر فردا آغاز و تا پایان روز سه‌شنبه تداوم دارد، گفت: اوج فعالیت این سامانه در روز دوشنبه است که بیشتر مناطق استان به ویژه بادرود، خوانسار، اصفهان، دهق، انارک، مورچه خورت، میمه، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نجف‌آباد، دهاقان، گلپایگان، کبوترآباد، ورزنه، نائین، چوپانان، داران، بویین و میاندشت، شهرضا و داران همراه خواهد بود.

وی اظهار کرد: احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه ساعات بعدازظهر و کاهش دید به واسطه گرد و خاک از اثرات مخاطرات این سامانه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: احتیاط در سفرهای برون شهری، تمهیدات لازم برای حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، توقف فعالیت‌ها در فضای باز و ارتفاعات، انجام تدابیر پیشگیرانه به منظور کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید و نبود توقف در زیر درختان توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

امینی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین‌میاندشت با دمای شش درجه سانتی‌گراد، به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان اصفهان هستند.
(کد خبر 665130 - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰)