چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه هشتم آذر ماه 99 تا آدینه چهاردهم آذر ماه به شرح زیر می باشد:  

الف- چکیده خواستها و پیشنهادات:
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت، استفاده از ماسک و کمترین تماس با دیگران و رعایت فاصله ایمن انجام شود.
1- ماجرای ویروس کرونا
2- پیشی در انجام کار خیر و پیشنهاد برای یک کاسه سازی کمکهای دایمی مردمی
3- قیمت گذاری نامتعارف و تأثیر مخرب کارگران افغان توسط سرکرده خط دهنده مقیم انارک
4- ماجرای گازکشی
5- مهمانپذیر
6- پیشنهاد برای افزودن تاریخ قمری به اوقات شرعی کانال انارک نیوز

ب- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- ماجرای ویروس کرونا
- آقای کافی: دیروز تو شهرک به فروشنده دوره گردی که میوه می فروخت بدون ماسک که معلوم نبود از کجا اومده تذکر دادم در حالی که عده ای را دور خود جمع کرده بود با تذکر من اعتراض چند همشهری بلند شد که چرا مانع کارش می شم.
- آقای ترابی: مگر آبادی صاحب و سالار نداره که شما بخواهید یک تنه با افراد و اشخاص غریبه که خیلی راحت دارن تو آبادی هرطور که دلشون می خواد کاسبی می کنن باستید چطور برای کاسبکارها شهرداری و شورا و تعزیرات اینها فقط زورشون به همشهری میرسه؟ متاسفانه ناقلین مثبت باخود فکر نمی کنن و آزادانه دارن همه جا تردد و حضور میابن و در پایان شهری که اینهمه تحصیل کرده و بافرهنگ و ...داره نباید مدیریت به این ضعیفی داشته باشه. بیایم حرف و اشتباهات گذشته را رها و تا بدتر ازین نشده با همبستگی جلو مشکلات و حل مشکلات اقدام کنیم.
- آقای مطلبی: چرا اولین مخالفان با طرح غربالگری و عدم همکاری با تیم های غربالگری و بسیج را اعلام کردی.
- خانم فرازی: ایشون با غربالگری حضوری مخالفت کردند که به نظر می رسد در این شرایط حضوری منطقی نباشد.
2- پیشی در انجام کار خیر و پیشنهاد برای یک کاسه سازی کمکهای دایمی مردمی
- چوپانان امروز: دست مریزاد و احسنت به خیّرین بزرگوار انارکی که به یاری مدافعان سلامت شتافتند و این عزیزان را در خدمت رسانی به بیماران و مردم فهیم و با فرهنگ شهرشان کمک کردند. امیدواریم خیّرین چوپانانی و حتی انارکی، این حرکت با ارزش را برای مردم عزیز و بیماران چوپانان انجام داده و موجبات رضایت خدا و بندگان خدا را فراهم کنند. متاسفانه در چوپانان کمک خیّرین هدفمند و متمرکز نبوده و از بس کمک کردند و حاصلی از کمکهای خود ندیده اند، سعی می کنند به جاهایی کمک کنند که حساب و کتاب دارد. در چوپانان کمک خیّرین با نظر شخصی هزینه میشود و خرد جمعی در آن نیست و هیچ کس آماری از کمکها و هزینه کرد آن ارائه نمی دهد.
- آقای نعمتی: این هنوز قسمتی از کار انجام شده می باشد و انجام امور و مراحل کار زیر نظر مشاور مالی کاردان و کارشناس و افراد خبره جهت استفاده از مساعدت‌های مالی خیرین عزیز و ارجمند پوشش داده می شود و متعاقبا تمامی مراحل تا  مرحله بهره برداری از دستگاه‌های مورد نیاز به اطلاع دوستان عزیز خواهد رسید.
- آقای ترابی: همیشه در هرکار موفق ۳ عامل شریک هستند اول موقعیت مکانی که در چه نقطه ای باشیم که به لطف پیشرفت علم مکان مجازی هم واسه گردهم امدن فراهم شده! دوم زمانی که به اون کار موردنظر توجه و رسیدگی می شه و سوم یاران. اون  ۳مورد و الان دراین مدت کوتاه شاهدیم که کار با جدیت و مدیریت آقای نعمتی و همکاری سایر افراد داره به خوبی پیش میره و امیدوارم که از کم کاریها یا حرف و حدیثهای معمول در آبادی دلسرد نشن و این قافله را به منزلگاهی برسونن که در راستای هدف گروه و اعضا و پیشرفت و تامین کسری بهداری انارک و هرجای دیگه از این آبادی موثر و مفید قرار بگیرد.
- ناشناس: دست تمامی خیرین درد نکند. دست آقای نعمتی هم درد نکند که سریعا لوازم مورد نیاز را تهیه کردند.
- خانم فرازی: با تشکر از خیرین محترم و دلسوز و جناب آقای نعمتی که امور را پیگیری نمودند و تشکر از ... که زمینه ی انعکاس اخبار موثق و اطلاع رسانی بهینه را با تشکیل کانال انارک نیوز و گروه نارسینه راهکار و ... فراهم نمودند. آرزوی موفقیت و شادابی و سلامتی برای کلیه ی همراهان دلسوز.
- آقای محمدی زاده: با توجه به اینکه بسیاری از خیران همشهری انارکی تمایل زیاد به کمک کردن یه شهرمان را داشته و دارند ولی بسیاری از این این بابت نگرانند که این وسایل که به بهداری انارک اهدا می گردد مسئولین محترم بهداری ضمن قرار دادن در لیست اهدائی خیرین به گونه ای محکم کاری شود که هیچکس مثل قبل اقلام اهدایی مردم را به بیمارستان یا بهداری نایین اهدا مجدد نکنند . این مسئله باعث می شود که بسیاری را از انحام عمل خیر بازدارد. منظور من دستگاه احیاء است که به نایین برده اند این یک نوع بی احترامی به اهدا کننده و مردم محروم انارک است. تا این دستگاه بر نگردد سالها در ذهن مردم  انارک خواهد ماند. اینکه الان  قیمت همین دستگاه جند برابر شده مطرح نیست. انارکیها اگر بخواهند از اینگونه کمکها به شهر خود بکنند توانایی بسیاری دارند و کارهای بزرگتری هم کرده اند اما در این مورد بردن یک وسیله از منطقه محروم زشت است و نفس عمل اشکال دارد. اینکه می گویند متصدی در انارک نداشته حرف بسیار کوتاه نگرانه است امروزه وسایل را طوری طراحی می کنند که یک فرد عادی هم بتواند از آن استفاده کند این حرفها را به جایی نگویید که فرزندان آن در علم و تحصیلات سالیانی است که حرف اول را می زنند. خلاصه بگویم مردم شهر انارک از این حرکت ناپسند شدیدا دلخور هستند. در روایات ما آمده اگر خیر نیستی جلو خیران را نگیر و قطع کننده خیر نباش.
- ناشناس: فرد مورد نظر که این اقدام راکرده دلیلش را همین مورد که اپراتور وجود نداشته و کارایی لازم برای انارک را نداشته این دستگاه و وسایلی شاید بیشتر را به نائین انتقال داده که ناگفته نماند بعدها به خاطر همین واسطه گری یه سری از انسانهای همجنس خودش از خلافی که باعث اخراجش می شد و در همین درمانگاه انارک هم اتفاق افتاد جلوگیری شد و فقط به نائین انتقال داده شد. امیدوارم خیرین یک بار دیگر اعتماد کنن چون هم اقای نعمتی فرد مورد اعتماد بوده و هست و حتما کارهای اساسی و دقیق برای جلوگیری از این اتفاقات را انجام خواهند داد که به نظرم اگر راه جلوگیری راهم توضیح بدن برهمگان روشن خواهد شد. امیدوارم هرچند سخته ولی این بار هم اعتماد کنند چون هم بستر اعتماد و هم امنیت بعد از اعتماد کاملا اشکار و مشهوده. امیدوارم شاهد این باشیم که روزی با پیگیری مسولان وحتی خود خیرین این وسایل برگردانده شود.
- خانم حلوانی: ‌‌‌‌درسالهای گذشته عزیزان همشهری وسایلی رابرای پدر و مادر و فرزندان مرحومشان به درمانگاه اهدا نمودند و باخبر شدیم به بیمارستان نایین منتقل شده و درحال حاضر از مسئولین تقاضا می شود لیست وسایل اهدایی قبلی و فعلی بررسی و پیگیری لازم جهت نگهداری در درمانگاه انارک اقدام شود که خیرین اعتماد کامل به عزبزان داشته.
3- قیمت گذاری نامتعارف خدمات ساختمانی کارگران افغانی توسط سرکرده خط دهنده مقیم انارک
- ناشناس: به نظر من مقصر افغانها نیستن به علت این که مردم انارک هیچ گونه اتحادی با هم ندارند و با هم تصمیم نمی گیرند که اگر کار آنها لنگ هم بشود این قیمتها را نپردازند مسائل اینجوری پیش میاد حقوق کارگر را بنا به توانش مشخص کنند و بپردازند ولی اگر کارگری بهتر کار کرد را انعامی بدهند که حق کسی پایمال نشود. چطور افغانی 150 میدن روزی ولی بومی باشه 100 در صورتی که دیدم افغانی گاهی یک سوم بومی هم کار نمی کنه. البته مشکل کارگران افغان نیستند بلکه مشکل کسی است که آنها را هدایت می کند و متاسفانه راهنمای افغانها خودش یک یا چند راهنما داره که متاسفانه انارکی هستن و فقط به فکر کار خودشون و درامد خودشونن نه کار دیگران. کارگر باشه کارشونا انجام بده قیمت مهم نیست چون از جیب صاحب کار میدن و صاحب کار هم چون مجبوره یا خبری نداره پرداخت می کنه.
جدیدا برادران بیرجندی هم فهمیدن ما انارکیها غریب دوس داریم و راه برادران افغان را پیش گرفتن. تازه همشهریان عزیز هم تعریف و تمجیدم می کنن ازشون. مهم اینه که فقط و فقط خودمون عوض بشیم نه سعی کنیم دیگران را عوض کنیم. البته این مورد تو کسبه و بازار و مغازه ها هم هست غریبه هر بنجلی بیاره نقدا می خریم اما یه همشهری درجه یکم بیاره یا نمی خریم یا نسیه می بریم. دقیقا در کسبه من هم بارها شاهد بودم از شخصی که احتیاج دارد، نسیه خرید می کند و باعث تاسف است که همشهریان در قبال همشهریان مغازه دار چنین برخورد می کنند. شاید با این بحث به وجدانشان رجوع کنند و از این پس دست از اینکار بردارند.
- آقای حسینی: مگر شورای شهر حامی مردم شهر نیستند؟ پس به ایشان موضوع را اطلاع بدید که ایشان و شهرداری روی موضوع همفکری کرده و چنانچه به طرف تذکر داده شد و رعایت نکرد از پاسگاه درخواست بشه که برخورد لازم را بنماید. وقتی کسی از کشور خودش اومده و حق میزبانی رو رعایت نمی کنه حقشه که اخراجش کنند. متاسفانه برخی  همشهریها که صاحب کار هستند اصلا بفکر بقیه عزیزان نیستند و چون پول دارند و می تونند پرداخت کنند درست برخورد نمی کنند و نمیگن من با پرداخت هر مبلغی به حق باقی همشهریها ستم می کنم و باعث می شن رسمی نادرست بنا گذاشته بشه. برخی صاحبان کار نرخها رو بالا می برند و برخی همشهریهای پیمانکار هم مافیای کارگری تحت امر راه می ندازند و برخی دیگر که بخاطر ارزانی زندگی به شهرستانها رفتند زیر بار فشار کرایه منازل که بالا میره و قیمت کارگر و غیره که توان پرداختش رو ندارند له می شند. حال برخی نتیجه کار خودشون رو می دونند و برخی هم فقد برای اینکه پز بدن و بگن من که مشکلی ندارم و یا نداشتم و پول درشت می دادم و کارگر و اوستام همیشه حاضر بودند. پس نتیجه همونه که اول گفتیم، از ماست که برماست.
- ناشناس: اتفاقا در این مورد هم دیده ام که صاحب کاری، حاضر شده کارش روی زمین بماند ولی این چنین نرخ ناعادلانه ای را نپردازد.
4- ماجرای گازکشی
ناشناس: بی زحمت ی پیامی هم واسه پیگیری اداره گاز انارک برای علمک گذاری خونه های باقی مانده بزارید. اداره گاز انارک مراجعه می کنیم می گن باید از نایین بیاد. بالاخره کی باید پاسخگو ما باشه. الان که فصل سرما و بیشتر خونه ها گازکشی شدن ما لازم داریم و می خوایم.
5- مهمانپذیر
- آقای حسینی: اون ساختمان ضلع شرقی این میدان که زمانی بانک ملی بود الان چه استفاده ای میشه و مال کی هست؟؟
- ناشناس: تالار رستوران و مهمانپذیر است و آقای حسین قدیری و آقای کریمیان بازسازی کرده اند. فرموده اند که برای مجالس همشهریان هم قابل استفاده است.
6- پیشنهاد برای افزودن تاریخ قمری به اوقات شرعی کانال انارک نیوز
- ناشناس: در صورت امکان اوقات شرعی روز و ماه وسال قمری نیز گفته شود.
- آقای کافی: حتما انجام می شه.

پ- در پایان به "شکوفه های امید" و پاسخ کارگزاران می پردازیم و از آقای علی بقائی نیا و عضو شورا برای پاسخگویی سپاسگزاریم.
4- از طریق شورای اسلامی و بخشداری پیگیر این مشکل ((علمک گذاری خونه های باقی مانده)) هستیم. مکاتبات انحام شده. مطمئن باشین این مورد صبح شنبه پیگیری و نتیجه هم اطلاع رسانی خواهد شد.

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.