چه باید کرد؟

انارک نیوز – "ای مدیر، من آنچه شرط پیام رسانی است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه رنجش".
دیدگاهها از شنبه پانزدهم آذر ماه 99 تا آدینه بیست و یکم آذر ماه به شرح زیر می باشد:  

الف- چکیده خواستها و پیشنهادات:
هشدار: برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی کامل دستها با آب و صابون و دست نزدن به صورت، استفاده از ماسک و کمترین تماس با دیگران و رعایت فاصله ایمن انجام شود.
1- خیّرین و اطلاع رسانی شفاف
2- پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه پزشکی، داروخانه و لوازم بهداشتی در انارک و ...
3- مشکل قدیمی قصابی انارک و پیشنهاد فروش انواع گوشت بسته بندی شده
4- ماجرای گاز – علمک و قبض گاز
5- من به انارکی بودن خود می بالم

ب- در آغاز به خبر و مژده می پردازیم:
1- نعمتی انارکی: پیرو اطلاع رسانیهای قبلی، در پی همت والا و در خور ستایش خیرین محترم و مساعدت چشمگیر و قابل توجه و تعهد انسانی این عزیزان گرامی که با واریز وجوه نقدی خود در جهت تجهیز نمودن هرچه بیشتر مرکز درمانی شهرمان همت گماشته و با الطاف الهی و به خواست و اراده این عزیزان والامقام و آمرزش اموات  ایشان  با اهدای مبالغ از سوی این بزرگواران تعداد: 1. یک عدد دستگاه اکسیژن ساز به مبلغ یکصدوپنجاه میلیون ریال - 2. یک دستگاه نوار قلب (الکترو کاردیوگراف ecg دنا 650) به همراه 50 رول کاغذ نوار قلب دنا 650 مجموعا به مبلغ 202.500.000 ریال -  3. یک عدد تخت ترانسپورتر بهیار مدل BS100 مجهز با تشک بهیار پس از تخفیفات لحاظ شده و زیر قیمت پیش فاکتور به مبلغ 185.000.000ریال - 4. سه عدد کپسول 20 لیتری با مانومتر سینا درجه یک به مبلغ 147.000.000ریال - 5. یک عدد استند ضدعفونی دست مدل TD-1به همراه محلول 4 لیتری ارومکس مجموعا به مبلغ 12.150.000ریال خریداری و جهت استفاد به مرکز جامع سلامت شهرمان انارک تحویل گردید. در ادامه کمک‌های واریزی توسط خیرین ارجمند از طرف خانواده مرحوم علی کبودانی مبلغ 2 میلیون تومان - ازطرف خانم عصمت رفیعی جهت یادبود حاج حسن قیومی انارکی مبلغ یک میلیون تومان – از طرف فاطمه قیومی انارکی جهت یادبود حاج حسن و حاج حسین قیومی مبلغ 500 هزارتومان - یکی از خیرین اصفهان یک میلیون و پانصد هزار تومان – از طرف سهیلا صفایی انارکی جهت یادبود پدرش شادروان احمد صفایی انارکی مبلغ 250 هزارتومان – از طرف حسین اناری و منوچهر مهدوی جهت یادبود جمیله مهدوی مبلغ 2 میلیون تومان – از طرف فرزندان مرحوم حاج محمدرضا خان بقایی انارکی مبلغ 5 میلیون تومان - از طرف فاطمه چاوشی جهت یادبود نورالله طالبی و فرزندش شادروان سعید ساعی نیا مبلغ یک میلیون تومان و خداوند پاداش خیر به خانواده های محترم خیرین و شادی روح امواتشان نصیب بگرداند. بنده به عنوان عضوی از شورای شهر دستبوس تک تک این خیرین گرانقدر هستم و ازکلیه عزیزان و خیرین گرانمایه از ابتدا تاکنون تقدیر می نمایم برخود فرض دانسته از حسن التفات عمل نیکوی شما خیرین عزیز مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام نمایم و از آن کریم دانا و بینا، خیر دنیا و آخرت شما نیکوکاران ارجمند را مسئلت و در روز قیامت ماجور درگاه حضرت احدیت باشید در ضمن منتظر شنیدن پیشنهادات ،نظریات و انتقادات خیرین و همشهریان عزیز هستیم. باتشکر. محمد علی نعمتی انارکی
1- مهران مطلبی نیا: یکشنبه ۹۹.۹.۱۶ با حضور مهندس سلمان بخشدار، مهندس سبحانی نسب شهردار، آقای شفیعی نماینده انجمن انارکی های مقیم تهران و مجمع خیرین، اعضاء شورای اسلامی و خیرین و هماهنگی های انجام شده توسط فرمانده پایگاه بسیج،لوارم و تجهیزات پزشکی که توسط مجمع خیرین تهیه و خریداری گردیده به مرکز جامع سلامت انارک اهداء شد. قابل ذکر است. یک عدد کپسول و دو عدد مانومتر اکسیژن توسط خانواده مرحوم علی تقوی به مبلغ ۶۵۰۰۰۰۰ تومان - یک عدد کپسول ۲۰ کیلویی توسط مهندس محمد یزدانفر به مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان - یک عدد پالس اکسیمتر انگشتی به مبلغ ۷۱۰۰۰۰ تومان توسط مهندس عباس عیدی – یک عددضد عفونی کننده به مبلغ ۶۰۰۰۰۰ توسط خانواده مرحوم سیدداوود حسینی و الباقی لوازم به مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰۰ تومان توسط مجمع خیرین انارکی تهیه و خریداری و اهداء گردید. مهران مطلبی نیا - فرمانده پایگاه بسیج و قرارگاه حافظان سلامت محله محور شهید سلیمانی انارک
- قرارگاه حافظان سلامت  بسیج  انارک -  مرحله آخر غربال گری پایگاه بسیج مسلم انارک چهارشنبه ۹۹.۹‌.۱۹
- پنجشنبه ۱۹ اذر توزیع گوشت مرغ گرم به قیمت ۲۲۵۰۰ تومن شرکت تعاونی انارک، رعایت ماسک اما بی توجه به فاصله گذاری

پ- اینک گزیده دیدگاه ها و راهکارها یا "گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است":
1- خیّرین و اطلاع رسانی شفاف
پس از واگذاری های اقلام خیّرین توسط آقای نعمتی به درمانگاه انارک سیلی از تشکر داشتیم که به برخی از آنها اشاره کوتاهی می شود.
- آقای مسعود صفایی: از جنابعالی که قبول زحمت نموده و در راستای جمع آوری کمک های خیرین عزیز انارکی به ویژه در جهت شفاف سازی و اعتماد سازی در بین مردم انارک تلاش نموده اید، تشکر و قدردانی می نمایم. امید است این اقدام زمینه ساز گام های بلندتری برای پیشرفت و آبادانی انارک باشد.
نارُسّینَه راهکار: دست مریزاد و خدا قوت خدمت تمامی خیّرین عزیز اجرشان با خداوند یکتا و خدا قوت به آقای نعمتی جهت تهیه اقلام مورد نیاز بهداری و مردم انارک اجرتان با خدواند منان. تندرست و سلامت و روزگارتان به خوشی و شادی.
- ناشناس: یکشنبه تعداذی وسایل به همراه 300عدد ماسک به بهداری اهدا شد. بهتر نبود بجای وسایل تکراری کمک های مردمی را صرف نیازهای دیگر می‌کردید و از خرید اجناس تکراری جلو گیری می کردین.
- ناشناس: با عرض تشکر از کلیه خیرینی که در اهدا وجوه نقدی و خرید و ارسال تجهیزات به درمانگاه انارک مشارکت داشته اند ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد ۱- اقلامی که به نظر تکراری آمده از جمله کپسول  اکسیژن از ضروریات هر مرکز درمانی محسوب می شود که باید به تعداد کافی موجود باشد بخصوص دراین اپیدمی کرونا و مخصوصا این که برای شارژ باید به نایین و یا اصفهان منتقل شود ۲- در این میان دو دستگاه اکسیژن ساز خریداری شده که اعضای گروه به راحتی می توانند بابررسی اطلاع رسانی ها پی به اشکال به وجود آمده ببرند ((اطلاع رسانی اولیه خرید توسط آقای نعمتی)) با این همه انشاا... با توسعه مرکز درمانی انارک مورد استفاده از هر دو دستگاه فراهم می شود ۳- روش مورد استفاده آقای نعمتی بسیار حساب شده و اصولی می باشد هم از نظر نوع تحویل ؛  هم  از جهت تاکید بر عدم انتقال تجهیزات به مراکز دیگر که ازنگرانی های مردم  انارک بوده وهست و هم از نظر گزارش دهی درتمام مراحل وصول وجوه و نوع هزینه کردن و اعلام تاریخ خرید اقلام مورد نیاز به جهت جلوگیری از تکراری شدن خرید ها ؛؛ که در اینجا صمیمانه از ایشان قدردانی و تشکر می نمایم ۴- امیدوارم این گونه کمکهای  انسان دوستانه همراه باگزارش شفاف در وصول کمکهای نقدی و غیر نقدی؛ همچنین گزارش روشن نحوه استفاده از این وجوهات خیرین موجبات اعتماد  هر بیشتر  خیرین عزیز  ومردم شریف انارک را فراهم آورد ۵- ازهمکاری کادر درمان مرکز بهداشت انارک در جهت اعلام اقلام مورد نیاز و ارائه خدمات بهداشتی به مردم شریف انارک کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.
- آقای جلال محمدی زاده: مدیریت جنابعالی ((آقای نعمتی)) در خصوص اطلاع رسانی و گزارشات شفاف و به موقع (ریز مبالغ و چگونگی هزینه کردن) که قطعاً باعث اعتماد خیرین و کمک آن عزیزان گردید و موجب می شود در آینده نیز بتوان کارهای بزرگتری انجام داد حتی احداث بیمارستان مجهز که شایسته انارکی های عزیز باشد.
- آقای محمدحسین یارمحمدی: با توجه به عملکرد بسیار عالی و شفاف سازی سریع و اعتمادسازی برای کلیه خیرین از واریزی تا موجودی و خرید و کیفیت خرید کمال تشکر و قدردانی را از کلیه عزیزان دارم.
- آقای کافی: من نیز به عنوان عضو کوچکی از کانال انارک نیوز  جا دارد تشکر ویژه ای از کلیه عزیزان خیر انارکی ودست اندرکاران جمع آوری کمکهای مردمی داشته باشم. پایگاه بسیج انارک و انجمن انارکیها و نایب رئیس شورای اسلامی انارک دست توانای شما عزیران گرامی را می بوسم.
2- پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه پزشکی، داروخانه و لوازم بهداشتی در انارک و ...
- ناشناس: اگر چنین امکانی در انارک میسر شود جای بسی خوشحالیست. امیدوارم دوباره شاهد بازگشایی آزمایشگاه انارک باشیم. افسوس که قبلا هرچه داشتیم از دست رفت، آزمایشگاه، داروخانه، سه بیمارستان  شیر و خورشید یا هلال احمر، تامین اجتماعی  و آزاد، انواع و اقسام نانوایی خونگی، مدارس مملو از دانش آموز، اتوبوس و مینی بوس مسافربری و ... یعنی خیلی چیزای دیگه. چندین قصابی. دو شرکت تعاونی. دکتر فلاح. دکتر شهرام. دکتر جانبخش. دکتر نیکپور. دکتر زاهدپور. تزریقات خانگی. دکتر سیف و ...
- آقای کافی: خواست تمام شهروندان انارکی هست چرا انارک از داشتن آزمایشگاه محروم هست برای راه اندازی مجدد آزمایشگاه همت عزیران  خیر را می طلبد و بارها اثبات شده عزیران خیر انارکی از هیچ کمکی دریغ نکرده اند.
- آقای حسینی: وقتی می گوییم آزمایشگاه می خواهیم یعنی با کارشناس و تجهیزات لازم، مطمئنا کمبود نیروی انسانی متخصص وجود ندارد. وقتی تا پانزده سال پیش این امکانات را داشته و الان نداریم یعنی خیلی پیشرفت کردیم. گفتم حتما فرد متخصص در بهداری و مرکز درمان حاضره و فقد مونده تهیه دستگاه . البته اینکه بکار گیری یک کارمند خودش چرخه ای هست. باید این دو موضوع را هم عرض پیگیری کرد. عزیزان برای برگرداندن آن روزها اول باید جمعیت بیاید بعد ببینید که خود مرکز بهداشت مثل قدیم خودش می بینه لازمه و می فرستد.
- آقای مسعود: آزمایشگاه و داروخانه جزو ضروریات شهر است که مسئولین پیگیری کنن. اگر از نظر  مکانی مشکل نباشد باید  دنبال داوطلب تکنسین آزمایشگاه بود. داروخانه نقلی با لوازم بهداشتی اگر کسی مایل باشد تقریبا درامدزا است.
3- مشکل قدیمی قصابی انارک و پیشنهاد فروش انواع گوشت بسته بندی شده
- ناشناس: مردم انارک از نظر تهیه گوشت در مضیقه هستند و توزیع گوشت یک روز در هفته، منجر به صف طولانی مردم در اوج بحران کرونا می شود و تازه به همه گوشت نمی رسد و محدودیت های  تردد که تهیه گوشت از جاهای دیگر مقدور نمی باشد.  مشکل قصابی را پارسال تو جلسه مردمی هم مطرح کردن که یکسال میشه تقریبا. شهرداری هیچ نظارتی روی پروانه های کسب نداره شهرداری باید پس از تذکر اقدام به ابطال پروانه کسب کنه حتی اداره بیمه هم می تونه به کسانی که پروانه دارن و بیمه از طریقه پروانه رد می کنن در صورتی که فعالیت ندارن اقدام به قطع بیمه آنها بکنه. حالا اگر بخوای یه پروانه مثلا همین قصابی را بگیری هفت خان رستم که سهله باید هزار خان را طی کنی البته اگر همین آقایون مانع نشن که ما چند ساله داریم و غیره. شورا نماینده مردم هستن دلیلی نداره کاری که چهار نفر قانونا و عرفا طبق آرا مردم می تونن انجام بدن چهل نفر برن. کدوم از خونواده های اعضای شورا و شهردار توی انارک زندگی می کنند. شاید کسانی باشند که حاضرند عهده دار توزیع گوشت در انارک باشند بدون اینکه قصابی کنند. توزیع گوشت فقط یکروز در هفته جوابگوی مردم این شهر نیست. ای کاش یک غرفه فقط مخصوص انواع و اقسام گوشتها از گوساله و شتر و گوسفند و بلدرچین و کبک و تیهو و شترمرغ و بوقلمون از هرکدام بسته بندی شده به مرغ فروشی اضافه می شد.
- آقای کافی: آقای قنبری با پروانه قصابی انارک هستن اما در عمل اصلا حضور فیزیکی ندارن مغازه سالهاست بسته.
- مهندس زاهد: وقتی شهرداری وظایفی که در قانون برایش تعیین شده را انجام نمی دهد، شورای شهر باید خواسته به حق اهالی شهر را با مصوبات و تذکرات متعدد به شهرداری منعکس کند. آیا شورا و ‌شهرداری از مسایل و مشکلات شهر آگاه نیستند؟؟  آن هم مشکلی مثل قصابی، آیا برای موضوعات روزمره و احتیاجات ضروری مردم لازم است هر چند ماه یک بار  مردم تجمع  کنند؟؟ تا  اتحاد خود را نشان دهند و مسئولان به فکر مردم باشند. مشکل مطرح شده قصابی بود و سالیانی متمادی است که یکی از مشکلات شهر بوده و در این زمان بیماری، بیشتر نمایان شده.
- آقای حسینی: انارک بازار گوشت خوبی داره که اوشون براش ارزش داره از شهر دیگری حیوان بار ماشین کنه و چند ده هزارتومان کرایه رفت و برگشت بدهد و بیارد انارک. به فکر افتادم خودم سال دیگه که باز نشست شوم بیام انارک و یک شرکت احداث کنم و چند نفر کارمند بگیرم و خلاصه کار کپسول گاز و نونوایی و قصابی و هر کاری که  مردم می نالند رو دست بگیرم. فقد جایی می خوام که اونجا برای همه اینها جا داشته باشه.
- آقای مسعود: تعاونی نخلک را تقویت کنن برای مایحتاج عمومی. یخچال اضافه کنن برای نگهداری گوشت گوسفند و مرغ.
4- ماجرای گاز – علمک و قبض گاز
- ناشناس: من چند روزه پیگیر علمک گاز هستم مشکل رو هم به آقای بقایی نیا عضو شورای شهر گفتم توی گروه ها هم بیان کردم ایشون پیگیر هستند و به جواب هایی رسیدیم و این رو هم ذکر کنم همشهریان عزیز یک دست صدا نداره. اسم گاز آمد خواستم بگویم چرا قبض گاز (پس از حدود ۴ ماه برای خیلی از مشترکین) برای مشترکین در انارک صادر نمی شود اینهم می خواهد حکایتش مانند عوارض چندین ساله شهرداری شود که یکباره با قبض سرسام آور روبرو شوند؟؟؟
5- من به انارکی بودن خود می بالم
- ناشناس: به خود و انارکی بودن الان می بالم هنوز کسانی هستند پیگیر مسائل انارک هستند واین یادآور این موضوع هستش که قلب انارک و انارکی هنوز می تپه و هنوزم می شه به آینده شهرمون امیدوار بود. ای کاش همه دست به دست هم می دادیم و راه حل مشکل را با کمک همدیگه به موفقیت می رسوندیم. مقصر خود مردم هستن که هیچ کدام باهم اتحاد ندارند و هر کسی راه خودش را می رود. انارک هم جای پیشرفت داره و هم مستحق پیشرفته. باید مسائل و مشکلات را مطرح کرد، مطالبه کرد و از خِرَد جمعی نظر خواست تا مسئولین محترم که منتخبِ همین مردم هم هستند ضمن اینکه در جریان مشکلات قرار می گیرند با بهره گیری از خِرَد جمعی بهترین تصمیم را برای رفع مشکل موجود در نظر بگیرند و اقدام نمایند.

ت- در پایان به  "شکوفه های امید" و پاسخ کارگزاران می پردازیم و از آقایان محمد پاکروان رئیس و علی بقائی نیا عضو شورا برای پاسخگویی سپاسگزاریم.
3- علی بقائی نیا: مشکلات مطرح شده مربوط به قصابی به اطلاع شهردار محترم رسانیده شد. اخطاریه لازم جهت بازگشایی یا لغو پروانه نیز صادر شد. فعلا روزهای دوشنبه آقای قنبری و روزهای پنجشنبه آقای رستگارکشتار دارند. درصورتی که متقاصی خرید زیاد باشد، روزهای دیگر هفته نیز باز می باشد. مطمئن باشید و شک نکنید هر موردی بود اطلاع بدین حتما و به نحو مطلوب پیگیری خواهد شد.
-3 آقای پاکروان: در خصوص بحث قصابی، با صحبت نمودن با قصابان اجرای موضوع شده و شورا پیگیر موضوع بوده حتی همین قصابی که پنج شنبه ها گوشت توزیع می کنن بارها و بارها با توجه به وضعیت حاکم بازار قصد کناره گیری داشتن که به هر طریق ممکن سعی بر حفظ ایشان شده تا حداقل همین خدماتی که توسط ایشان به همشهریان ارائه می شود نیز  از دست نرود.چرا؟ چون در سال گذشته و قبل آن که در خصوص قصابی اقدام شد هیچ کس تاکنون اعلام نکرده که قصابی را دایر نماید و در خدمت عزیزان اقدام به توزیع گوشت گوسفند نماید. عزیزان اگر مشکل پروانه کسب  هست به عرض می رساند که وقتی اقدامی در جهت تمدید آن نگردد بالطبع باطل شده و بحث کار کردن و نکردن ایشان با اتحادیه و اتاق اصناف و در کل با اداره صنعت و معدن تجارت می باشد. همین الان هم واقعا اگر کسی هست که قصد دایر نمودن قصابی را دارد بسم ا... هرگونه کمکی دست ما باشد دریغ نخواهیم کرد ولی اصل مطلب همین است که کسی متقاضی این کار نشده وگرنه کار نشدنی نیست.  محمد پاکروان - سخنگو و رئیس شورای اسلامی شهر انارک

کلیه اخبار، پیشنهادات و دیدگاهها همراه با تصاویر مربوطه در گروه تلگرامی "نارُسّینَه راهکار" موجود و نوشته بین ((  )) در بالا از انارک نیوز می باشد.