تیوپ بازی مرگبار دو دانشجو در ریگ جن

تیوپ‌بازی در کویر پایان تلخی داشت. اکیپی که برای تفریح به دل کویر زدند اما بازی مرگباری را آغاز کردند. تفریح آنها با مرگ همراه بود. از آن بالا وقتی با خنده و شادی به پایین می‌آمدند، در مسیر تیوپ پاره شد. پیمان و پدرام سقوط کردند.تیوپ‌بازی در کویر پایان تلخی داشت. اکیپی که برای تفریح به دل کویر زدند اما بازی مرگباری را آغاز کردند. تفریح آنها با مرگ همراه بود. از آن بالا وقتی با خنده و شادی به پایین می‌آمدند، در مسیر تیوپ پاره شد. پیمان و پدرام سقوط کردند. 

حادثه 24 - تیوپ‌بازی در کویر پایان تلخی داشت. اکیپی که برای تفریح به دل کویر زدند اما بازی مرگباری را آغاز کردند. تفریح آنها با مرگ همراه بود. از آن بالا وقتی با خنده و شادی به پایین می‌آمدند، در مسیر تیوپ پاره شد. پیمان و پدرام سقوط کردند. زخمی شدند. مصدومیتی که با درمان زمان زیادی فاصله داشت؛ چراکه در دل کویر رسیدن به یک مرکز درمانی، کار سختی بود. نه موبایل آنتن می‌داد، نه مسیر راحت و نزدیک بود. در آن کویر صعب‌العبور هیچ نجات‌بخشی وجود نداشت. دوستان پیمان و پدرام خود را به بالاترین نقطه رساندند. جایی که موبایل آنتن می‌داد. آنجا بود که سرخپوشان هلال‌احمر راهی شدند.

مسیری سخت و صعب‌العبور. هوا تاریک شده بود. برای همین امکان اعزام بالگرد نبود. نجاتگران رفتند. 7ساعت طول کشید تا به اولین مصدوم برسند. مصدومی که بلافاصله تحویل اورژانس شد. اما پیمان که نمی‌توانست حرکت کند، همانجا ماند. مسیر طولانی بود. برای همین نجاتگران هلال‌احمر و اورژانس، 12ساعت بعد به دومین مصدوم بدحال رسیدند. پسر 28ساله‌ای که نتوانست دوام بیاورد. سوراخ‌شدن ریه و درنهایت مرگ در بیمارستان.

 حادثه پس از تیوپ‌سواری

یکی از دوستان صمیمی قربانیان این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «آنها حدودا چهار خودروی آفرود بودند. یک اکیپ 20نفره؛ همگی با هم به کویر ریگ جن رفته بودند. اولین‌بار نبود که کویرگردی می‌کردند. تمام تجهیزات هم همراهشان بود، اما یک حادثه آنها را غافلگیر کرد. هنگامی که آنها داشتند تیوپ‌سواری می‌کردند، یکی از تیوپ‌ها پاره شد. همان لحظه با تیوپ بغلی برخورد کرد. هردو با سرعت و شدت زیادی به زمین خوردند و زخمی شدند. مشکل اینجا بود که آنها دچار شکستگی کمر و کتف شده بودند. ریه‌هایشان هم سوراخ شده بود. برای همین هر لحظه حالشان بدتر می‌شد. دسترسی به تیم نجات هم برایشان بسیار سخت بود.»

مسیر سخت و صعب‌العبور

یکی از مصدومان حالش وخیم‌تر بود، برای همین نمی‌توانست تکان بخورد. آن یکی مصدوم را با خودرو به محلی نزدیک‌تر بردند تا بتوانند سریع‌تر به امدادگران برسند: «پدرام را با خودرو تا مسیری جلوتر بردند، ولی امکان حرکت‌دادن پیمان وجود نداشت. برای همین او در همان محل ماند. آنها محلی بکر در وسط کویر را انتخاب کرده بودند. از طرفی هوا رو به تاریکی می‌رفت و همین کار را بسیار سخت‌تر کرده بود، تا اینکه درنهایت پدرام را به امدادگران رساندند. او در بیمارستانی در یزد بستری شد، ولی پیمان نتوانست دوام بیاورد. البته او هم به بیمارستان منتقل شد ولی جان خود را از دست داد. پیمان و پدرام هردو دانشجو بودند. آنها اولین بارشان نبود که به کویر می‌رفتند. عاشق سفر به کویر بودند. در این حادثه به جز این دونفر، فرد دیگری آسیب ندید. اما متأسفانه یک بدشانسی زندگی این دو پسرجوان را تحت‌تأثیر قرار داد. امیدواریم هرچه زودتر حال پدرام بهتر شود.»

نجات یک مصدوم

داریوش کریمی، معاون امدادونجات هلال‌احمر استان اصفهان نیز، درباره جزئیات این عملیات سخت به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «ساعت 16و40 دقیقه بود که موضوع به هلال‌احمر اطلاع داده شد. یکی از افراد خود را به بلندی رسانده و تماس گرفته بود. بلافاصله سه تیم از نایین، انارک و خور و بیابانک اعزام شدند. در همان حال به صورت تلفنی توصیه‌های لازم را نیز ارایه کردیم. به او گفتم مصدوم را گرم نگه داریم. وقتی وضع هردونفر را گفتند، مشخص شد که یکی از آنها را نمی‌شود حرکت داد. برای همین از آنها خواستیم نفر دوم را تا مسیری حرکت بدهند که نزدیک‌تر شوند. همان‌طور به صورت تلفنی با آنها در ارتباط بودیم. توصیه‌های لازم را نیز به آنها می‌دادیم، تا اینکه ساعت 12شب به اولین مصدوم رسیدیم. امدادگران به همراه نیروهای اورژانس او را به مرکز درمانی منتقل کردند.»

مرگ دومین قربانی در بیمارستان

رسیدن به دومین مصدوم بسیار سخت بود، چون هوا تاریک و مسیر بسیار صعب‌العبور بود: «آن مسیر پر از رمل و مانع بود. حتی باتلاق هم سر راهمون بود. از آنجایی که هوا تاریک شده بود، با اورژانس و بالگرد خودمان هماهنگ کردیم، ولی امکان پرواز وجود نداشت. برای همین باز هم راه را به صورت زمینی ادامه دادیم. خیلی طول کشید تا به مصدوم برسیم. تپه‌های شنی بسیار زیادی وجود داشت. با اینکه خودرویمان مجهز بود، ولی خطرهای زیادی در مسیر وجود داشت، تا اینکه ساعت 4و30 دقیقه صبح به مصدوم بعدی رسیدیم. عملیات اولیه را روی او انجام دادیم، ولی حالش خیلی وخیم بود. امکان حرکت‌دادن او وجود نداشت. برای همین درخواست بالگرد دادیم. ساعت 7 صبح بود که بالگرد رسید. او نیز به بیمارستان منتقل شد، ولی او در بیمارستان جان خود را از دست داد.»
(25 بهمن 1399 - شناسه : 72492)