تخصیص 1100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه‌سازی استان اصفهان

تخصیص 1100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه‌سازی استان اصفهان/ اما و اگرهای ادامه‌دار تکمیل جاده چادگان-اصفهانمعاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طبق مصوبات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان اصفهان برای پروژه‌های راه اعتباری به میزان هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد؛ این اعتبار برای پروژه‌های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد بود که هنوز این مبلغ ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: استان اصفهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد با ۹ استان دیگر همجوار است و قلب تپنده حوزه راه برای کشور است به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به راه‌های استان شود.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۰، در سطح استان حدود ۴۸۰ کیلومتر آزادراه ، ۲ هزار و ۱۷۴ کیلومتر بزرگراه، حدود ۲ هزار و ۲۴۵ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۵ کیلومتر نیز راه فرعی و ۴۱۱ دستگاه پل با دهانه بالاتر از ۶ متر داریم.

شاهسوندی عنوان کرد: درحال حاضر ۲۷ قرارداد داریم که مجموع ارزش آن چیزی حدود ۴۸۰ میلیارد تومان است اما توجه کنیم که افزایش قیمت‌ها شامل این قراردادها می‌شود و برای ۱۹۳ کیلومتر راهسازی که در دست اجرا است برآورد حدودی ۷۳۲ میلیارد تومان با توجه به افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: از پروژه‌های شاخص دیگر باند دوم دامنه خوانسار- گلپایگان خمین به طول ۱۱۰ کیلومتر، است که بخشی از آن در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده اما ۱۹ کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی ادامه داد: در حوزه شرق اصفهان پروژه عمده‌ای که می‌توان به آن اشاره داشت باند دوم نائین- انارک- خور- طبس است که به طریق‌الرضا(ع) معروف است.

شاهسوندی افزود: این محور از نائین شروع می‌شود که ۲۵۳ کیلومتر طول دارد که ۱۴۲ کیلومتر آن چهار خطه اجرا شده است و حدود ۳۰ کیلومتر این پروژه در محور چوپانان در دست اجرا است که در سال‌های آینده به خور و بیابانک متصل خواهد شد.

معاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ چندین پروژه دیگر هم مناقصاتشان انجام شده و در دست اقدام هستند، افزود: در حال حاضر ۱۲ پروژه را آغاز کردیم؛ برای تعدادی پیمانکار مشخص شده و این طرح‌ها تاکنون حدود ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ورود شرکت‌های تولیدکننده به بورس و صادرات آن در این سال‌ها باعث شد تا برای تأمین قیر پروژه‌های مطروحه به جهت روکش آسفالت راه‌ها با مشکلاتی رو به رو شویم، افزود: با اینکه شرکت ملی نفت سهمیه قیر سالانه به حدود ۴ میلیون تن را در اختیار وزارت راه گذاشته است اما این مقدار نسبت به پروژه‌های راه در سطح کشور ناچیز است.

شاهسوندی عنوان کرد: تلاش شد تا قیر را از پروژه‌های راهسازی حذف و بتن غلتکی را جایگزین کنید که به دلایل محیط زیستی و کیفیت و دوام روکش مناسب‌تر است.

معاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درخصوص پروژه‌های راهسازی که از مناطق حفاظت شده می‌گذرد، اظهار داشت: در اینگونه موارد طرح‌ها را در اختیار اداره کل محیط زیست استان قرار می‌دهیم و آن‌ها طرح را بررسی می‌کنند، مثلا در محور نایین- انارک حدود سه کیلومتر راه از منطقه حفاظت شده عبور می‌کند و به این سبب درخواست کردیم که اداره محیط زیست تدابیری نظیر دیواره خاک یا... بیندیشند.

(۲۰:۴۸ ۱۴۰۱-۵-۱۱)