خشکی قنوات و نبود سرمایه‌گذار؛ موانع تحقق «گردشگری کشاورزی»

خشکی قنوات و نبود سرمایه‌گذار؛ موانع تحقق «گردشگری کشاورزی»

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین گفت: خشکی قنوات در اثر خشکسالی، خُرده مالک بودن زمین‌ها و نبود سرمایه‌گذار از مهم‌ترین موانع تحقق گردشگری کشاورزی در شهرستان نایین است.

حسن رستمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره گردشگری کشاورزی در شهرستان نایین، اظهار کرد: برای تحقق گردشگری کشاورزی در نایین دو مشکل بزرگ وجود دارد. شهرستان نایین از دو بخش مرکزی و انارک تشکیل شده است که قطب کشاورزی در بخش انارک، چوپانان است که ۱۷۰ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد. بخش مرکزی نایین شامل آبادی‌ها و روستاهای کوچک هستند و شهر نایین دارای پنج مزرعه و کِشت‌خوان است که چسبیده به شهر نایین بوده و از قدیم در این مزارع کشاورزی می‌شده و صاحب این مزارع خُرده مالک هستند و هر کدام ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر زمین دارند.

وی افزود: شهرستان نایین دارای ۲۰۰ روستا است که کشاورزی این روستاها وابسته به چشمه و قنوات است که قنوات با توجه به بارندگی‌هایی که در این چند سال نشده است اغلب خشک شده‌اند. تحقق گردشگری کشاورزی مشروط بر این است که مزرعه برای یک یا دو نفر بیشتر نباشد تا بتوانند در آن طرح گردشگری را اجرا کنند. با توجه به این مشکل برای تحقق گردشگری کشاورزی نتوانستیم در بخش مرکزی اقدام مؤثری انجام دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین، گفت: برای روستاهای اطراف طرح گردشگری کشاورزی داشتیم، اما با توجه به خشکی قنوات نتوانستیم کار زیادی انجام دهیم. حتی یک پزشک طرح رایحه درمانی با کاشت گیاهان دارویی در یک روستا را ارائه داد که با توجه به خشک شدن قنات‌ها این طرح ناکام ماند.

رستمی تصریح کرد: در چوپانان ۱۵ مزرعه وجود دارد که حداقل می‌توان دو مزرعه را در بحث گردشگری کشاورزی فعال کرد که یکی از این مزارع خانوادگی است، اما با توجه به نبود سرمایه‌گذار هنوز این مهم رخ نداده است.

وی گفت: بنابراین خشکی قنوات در اثر خشکسالی، خرده مالک بودن زمین‌ها و نبود سرمایه‌گذار از مهم‌ترین موانع تحقق گردشگری کشاورزی در شهرستان نایین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین، افزود: خشکسالی به دلیل کاهش نزولات آسمانی مهمترین مشکل بخش کشاورزی نایین است که البته اگر طرح‌های آبخیزداری در کشور به درستی اجرا شده بود اکنون این مشکلات را نداشتیم. طرح‌های آبخیزداری به هر دلیلی جدی گرفته نشده است که با توجه به کویری بودن نایین این مشکل بیشتر نمود پیدا می‌کند. همچنین کیفیت پایین آب‌ها در اثر خشکسالی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی نایین است.

رستمی ادامه داد: مردم منطقه نایین بیشتر به سمت پسته‌کاری رفته‌اند و در بحث الگوی کِشت سطح زیر کِشت پسته را ۴۰۰ هکتار در نظر گرفته بودند در حالی که همان دو سال پیش ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته داشتیم که همچنان این سطح زیر کشت در حال افزایش است. کشاورزان بیشتر به دنبال سود پسته هستند و می‌دانند اگر ۱۰ سال برای یک درخت پسته زمان بگذارند برای آنان سوددهی خوبی دارد، اما از نظر کارشناسی ریسک این کار بالاست چراکه ممکن است سال دهم سرما یا آفت و یا خشکسالی تمام این زحمات را از بین ببرد و هزینه هر درخت پسته زیاد است.

وی با بیان اینکه کشاورزان منطقه کِشت محصولات استراتژیک را تقریباً کنار گذاشته‌اند، گفت: گندم و جو به دلایل مختلف از جمله کیفیت پایین آب کمتر کِشت می‌شود و یونجه را نمی‌توانیم داخل هر آبی بکاریم و گندم نیز در این آب‌ها دارای کیفیت بالایی نیست. اقبال به سمت این محصولات کم شده است و با توجه به قیمت نهاده و بذر، کشاورزان ناراضی هستند و هنگام فروش گندم، کشاورز نمی‌تواند با قیمت مناسب آن را به فروش برساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین، خاطرنشان کرد: کیفیت پایین آب‌ها باعث شده نتوانیم طرح‌های زیربنایی مانند لوله‌کشی و آبیاری تحت فشار و گلخانه‌ای را اجرا کنیم و برای گلخانه نیاز به کیفیت بالای آب داریم. فعلاً مهم‌ترین محصول برداشت شده در نایین پسته است در حالی که در گذشته گردو و بادام بود که البته هنوز این دو میوه برداشت می‌شود.

رستمی افزود: در بخش زراعت کِشت گندم و جو رتبه اول را دارد و روی کاشت زعفران در حال کار هستیم. همچنین تنها شهرستانی هستیم که در آن «روناس» کاشت می‌شود.
(۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۷ - کد خبر: 1401072614135)