«آجا» از پهپادهای جدید و دارای توانمندی بالا برخوردار است

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست آنا، درباره توان پهپادی ارتش،گفت: توان پهپادی ارتش در سطح بسیار بالایی قرار دارد.  

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه پهپاد‌های ارتش، جدید، مدرن، بروز و دارای توانمندی بالایی هستند، تاکید کرد: در رزمایش پهپادی ارتش که اخیرا در انارک برگزار شد توان بالای پهپادی ارتش را به نمایش گذاشتیم.  

گفتنی است، رنسانس پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشکیل یگان پهپادی در نیروی پدافند هوایی و نمایش همزمان تعداد زیادی از آن‌ها در سال‌های میانه دهه ۱۳۹۰ شروع شد.

انواع پهپاد‌های کوچک و بزرگ با مأموریت‌های شناسایی، جنگ الکترونیک، انتحاری و فریب سامانه‌های دشمن در این نیرو به خدمت گرفته شد و نمایش انبوه آن‌ها هم بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌ها داشت.

سایر نیرو‌های ارتش هم که هر یک به‌فراخور تحلیل خود از نیاز به پهپاد به‌سراغ این وسیله ارزشمند و کاربردی رفته بودند با رشد تنوع محصولات داخلی و نیز دست به کار شدن برای طراحی‌های متناسب نیاز خود، اقدام به گسترش سازمان رزم پهپادی خود کردند.

در این بین، نیروی هوایی ارتش که فعالیت‌های جدی خود روی توسعه پهپاد‌ها را از اوایل دهه ۱۳۹۰ شروع کرده بود در سال‌های پایانی این دهه رشد خیره کننده‌ای به نمایش گذاشت که تا عملیاتی کردن پهپاد راهبردی هم پیش رفته است.

رزمایش مشترک پهپادی ارتش دوم و سوم شهریورماه سال جاری با مشارکت نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و نظارت قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد.

بکارگیری انواع پهپادهای بومی شناسایی، رزمی، انهدامی و ... از نیروهای چهارگانه و اجرای انواع عملیات‌های پهپادی از جمله ویژگی‌های بارز این رزمایش بود که با دقت زیاد از سوی نیروهای شرکت کننده اجرا شد.‬

شرکت بیش از ۱۵۰ فروند انواع پهپاد در این رزمایش و همچنین گستردگی منطقه عملیات که تمام مناطق کشور، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را شامل می‌شد موجب پیچیدگی برگزاری این رزمایش بود که با عملکرد مطلوب سامانه‌های فرماندهی و کنترل رزمایش با نهایت هماهنگی ممکن انجام شد.‬

«فرانک مک‌کنزی» از مسئولان نظامی ارشد آمریکا نیز ضمن اذعان به قدرت پهپادی ایران طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۲۱، می‌گوید: «استفاده گسترده ایران از پهپاد‌ها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم.»
(آنا -کد خبر : ۸۲۰۳۸۴ - ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵)