بهترین مسیرهای پیاده روی و طبیعت گردی ایران

پیاده روی و قدم زدن در میان زیبایی های طبیعت چهار فصل ایران بیش از هر کار دیگری حال و هوای افراد را تغییر داده و آنان را به زندگی امیدوارتر خواهد کرد. شما در هر فصلی از سال می توانید به آغوش طبیعت پناه برده و غرق در زیبایی های آن شوید که کم هم نیستند. در گوشه گوشه ایران افرادی را خواهید دید که برای لذت بردن از هوای تازه و طبیعت گردی، شال و کلاه کرده و به پیاده روی مشغول هستند تا هم ورزش کنند و هم از بودن در طبیعت لذت ببرند. شما هم می توانید به همراه خانواده و دوستان به گشت و گذار در دل طبیعت مشغول شده و هوایی تازه را میهمان ریه های خود کنید. با ما در مقاله بهترین مسیرهای پیاده روی ایران همراه باشید تا شما را با بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران و همچنین مشهورترین مسیرهای کوهنوردی ایران آشنا کنیم.
 کویر مصر

کویر همیشه مکانی پر رمز و راز بوده و سکوتی که در آن وجود دارد را در هیچ جای دیگر نمیتوان تجربه کرد. سفر به کویر از جمله تجربه های جذاب و شیرین است. در این میان، کویر مصر اصفهان یکی از کویرهایی بوده که بسیاری از افراد و حتی خانواده ها به آن سفر می کنند. کویر مصر در نزدیکی روستای مصر قرار دارد. کویر از سه طرف غرب، جنوب غرب و جنوب شرق با کوه محدود شده که این کوهها قسمتی از سلسله کوههای فلات مرکزی هستند. در قسمت کوهپایه ها که جزئی از کویر بوده هم گودال هایی وجود دارند که خود جاذبه این کویر هستند. اگر قصد سفر به کویر مصر را دارید، باید در نظر داشته باشید که بهترین زمان سفر از آبان تا میانه های اردیبهشت است.

از جمله دیدنی های کویر مصر میتوان به درختهای گزی که در این بیابان ایجاد سرسبزی کرده اند، چاه آب، نیزارهای سرسبز، تپه های شنی و تفریحاتی همچون شترسواری و موتور سواری اشاره کرد. میتوان از جاذبه های دیگر کویر هم آسمانش را نام برد که شبها آنقدر پایین می آید که انگار می توانید ستاره ها را در دست بگیرید. شبهای کویر آسمانی بسیار زیبا و درخشان دارند که از دیدن آن سیر نمی شوید. بسیاری از ستاره شناسان به این کویر می آیند و با دستگاه های خود به بررسی و تحقیق در مورد ستاره ها می پردازند. ولی به طور کلی میتوان گفت که جاذبه اصلی در این کویر، رمل ها بوده که تماشای این فضای زرد رنگ لذت خاص خود را به مخاطبان می بخشد. دیدن این کویر به شیفتگان طبیعت گردی و پیاده روی پیشنهاد می شود.

اگر مبدا را تهران در نظر بگیریم، در ابتدا باید به سمت سمنان حرکت کنید و قبل از رسیدن به سمنان خروجی در سمت راست وجود دارد که شما را به بلوار خرمشهر و حکیم الهی می رساند. در این مسیر به سمت جاده سمنان سر کویر می روید که با پیش روی در این جاده به رستوران معمان خواهید رسید. بعد از این رستوران هم دوراهی وجود دارد که باید به سمت راست بروید. در ادامه این جاده و بعد از گذشت از جندق، دوباره به یک دوراهی می رسید که باید به سمت چپ بروید. در ادامه و بعد از فرخی باز هم به یک دوراهی خواهید رسید که مجددا باید به سمت چپ بروید. ادامه این مورد از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران هم شما را به کویر مصر می رساند.

iکویر مصر

کویر ریگ جن

ریگ جن منطقه ای کویری و دارای تپه های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است. این منطقه در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. این منطقه به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب در گذشته محل عبور کاروانها نبوده و فقط در سالهای اخیر چند گروه به آن منطقه رفته اند. وسعت تقریبی آن 3800 کیلومتر مربع است. کلمه جن به معنای پوشیده و مخفی هست. جنیان به دلیل پنهان بودنشان از انظار عمومی، به جن (نامرئی) نامگذاری شده اند. عدم وجود منابع آب در گستره وسیع این مورد از بهترین مسیرهای پیاده روی ایران به همراه وجود موانع طبیعی از جمله باتلاق های نمک و تپه های ماسه ای مرتفع عواملی بودند که این منطقه را در طول قرنها از دسترس انسان دور نگه داشته اند.

افسانه ها و داستان های فولکلور و پر ابهام در مورد این مورد از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران عموما نشأت گرفته از عجز حاشیه نشینان یا مسافران در عبور از این خطه بوده است. وجود گرمای بسیار زیاد در این منطقه با توجه به آنکه در قرآن جنس جن از گرما و آتش است هم به احتمال زیاد در انتخاب این نام بی تاثیر نبود. همچنین پوشیده بودن قسمت های جنوبی ریگ جن از تپه های ماسه ای و صدایی که حرکت باد بر روی این تپه ها ایجاد میکرد، قطعا از عوامل موثر بر باور عمومی وجود قدرت های متافیزیکی در این منطقه است. اختلاف زیاد دمای شب و روز و خرد شدن سنگ ها در اثر این اختلاف فاحش که به گریه سنگ شهرت دارد نیز به همین عوامل متافیزیکی منسوب میشد.

طوفان و گردبادهای شدید در این منطقه باعث شده اند تا تپه های شنی طوری حرکت و شکل پیدا کنند که در برخی بخش های کویر امکان رانندگی روی دامنه های پر شیب تپه های شنی وجود نداشته باشد. تکنیک های ویژه رانندگی روی تپه های شنی بویژه فعالیت های مخصوص مانند اسکی و اسکیت روی شن باعث می شوند تا آدرنالین در رگ های گردشگران ترشح شود و همین یکی از دلایل اصلی علاقه گردشگران به این منطقه ترسناک است. اگر شما هم از آن دسته گردشگران ماجراجو و علاقمند به هیجان هستید، توصیه می کنیم تنها به این منطقه سفر نکنید بلکه با یک گروه همراه شوید و آب، غذا، بنزین و تجهیزات درجه یک به مقدار کافی و برای حداقل 15 روز را همراه خود داشته باشید. ضمنا، نقشه جغرافیایی را نیز فراموش نکنید.

کویر ریگ جن
همگردی - 6 اردیبهشت 1403