خیزش گرد و غبار در اصفهان تا پایان تابستان ادامه دارد

خیزش گرد و غبار در اصفهان تا پایان تابستان ادامه دارد مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خیزش گرد و غبار، وزش باد از شرق به غرب و شرایط فعال شدن کانون‌های گرد و خاک تا پایان تابستان امسال در استان وجود دارد. <>منصور شیشه‌فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزش باد گرم از شرق به غرب به ویژه از سمت انارک، اردستان، نایین و کویرهای مرنجاب، یزد و سمنان تا پایان تابستان جاری در استان ادامه دارد که شرایط فعال شدن کانون های گرد و خاک و آلوده شدن هوای کلانشهر اصفهان و شهرهای اطراف را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه هوای اصفهان در ۲ روز گذشته به دلیل وزش باد و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، برای گروه‌های حساس ناسالم بود، اظهار داشت: هوای اصفهان از ابتدای سال جاری تا کنون در ۲۸ روز ناسالم بود که دلیل اصلی آن، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، کاهش بارندگی در پاییز و زمستان سال گذشته و فروردین امسال، خشکی هوا و کاهش رطوبت خاک است.

شیشه فروش تاکید کرد: علاوه بر ۱۶ کانون عمده گرد و غبار که تا کنون شناسایی و مطالعه شده است، کانون‌های نقطه ای و محلی ناشی از کشت نشدن اراضی کشاورزی به منشاء ایجاد گرد و غبار در استان اصفهان اضافه شدند.

وی با بیان اینکه حدود یکصد هزار هکتار از اراضی زراعی استان اصفهان به ویژه در مناطق شرقی، شمالی و مرکزی زیر کشت نرفته است، اضافه کرد: مقرر است اداره‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اراضی نقطه ای و محلی که به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شده اند را شناسایی و میزان دقیق آن را مشخص کنند.

شیشه فروش تصریح کرد: جاری شدن رودخانه زاینده رود و بارش باران می‌تواند از خیزش گرد و غبار در اصفهان و آلوده شدن هوا جلوگیری کند.

وی درباره میزان خسارت وزش باد در ۲ روز گذشته در اصفهان، گفت: گزارشی در این زمینه نداشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به غرق شدن یک مرد ۳۶ ساله در دریاچه سمیرم در روز گذشته اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۹ نفر در منابع آبی و استخرهای ذخیره آب  استان اصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

استان اصفهان پنج میلیون نفر جمعیت دارد و در سال‌های اخیر با معضلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی و کمبود منابع آبی مواجه شده است.
(۱۰ تیر ۱۴۰۰،‏ ۷:۵۹ ـ کد خبر: 84389207l)