فعاليت 295 کتابخانه در استان اصفهان

استان اصفهان در حال حاضر با در نظر گرفتن پنج کتابخانه عمومي که امسال افتتاح شد داراي 211 کتابخانه نهادي است که بايد 79 کتابخانه مشارکتي و 5 کتابخانه مستقل را به آن اضافه نمود که در مجموع کتابخانه‌هاي استان اصفهان به 295 کتابخانه مي‌رسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه هاي عمومي اصفهان در مراسم نکوداشت و تجليل از خادمان عرصه کتاب و کتابخواني استان اصفهان که با حضور جمعي از فرمانداران، شهرداران، رؤساي کتابخانه‌هاي عمومي، کتابداران و... در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگي هنري فرشچيان برگزار شده بود با بيان اين مطلب، بهترين کتاب را قرآن دانست و گفت: در اين مراسم از 55 نفر کتابدار، کتابخوان، مسئول کتابخانه، خيّر، فرماندار، شهردار و همکارانمان در کتابخانه‌هاي عمومي استان اصفهان تجليل مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين رمضانعلي معتمدي افزود: در اين آيين که نکوداشت و تجليل نام گرفته، مناسبت، يادآوري مي‌گردد و در توسعه کتابخانه و کتابخواني از کساني‌که در اين زمينه فعال هستند تجليل مي‌کنيم.

وي کتابخواني را يک کار نيک خواند و گفت: مسئولان و مردم امروز بايد در گسترش و ترويج کتابخواني بيش از گذشته بکوشند چرا که هر ميزان علم و دانش مردم بيشتر شود از آسيب‌هاي اجتماعي کاسته خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه هاي عمومي اصفهان با قدرداني از حضور گسترده فرمانداران، شهرداران، رؤسا و مسئولان کتابخانه‌ها، کتابداران و همکاران خود در اين مراسم که در هفته بسيج برپا شد گفت: امروز در حوزه علم و دانش وکتاب و کتابخواني همه شما به عنوان نيروهاي بسيج در کتابخانه‌هاي عمومي در راستاي جهاد تبيين گام برمي‌داريد چرا که در اين ميان از توان مردم استفاده مي‌شود تا بدانند چگونه علم خود را افزايش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدي به نقش هيئت‌هاي انديشه‌ورز در شهرها و شهرستان‌هاي استان اصفهان اشاره کرد و گفت: تشکيل هيئت‌هاي انديشه‌ورز به منظور برنامه‌ريزي جهاد تبيين و گسترش کتابخواني است.

وي خاطرنشان کرد: در 43 سال گذشته ما در ايران اسلامي دستاوردهاي بسيار خوبي داشتيم که متأسفانه کمتر به آنها پرداخته شد که همه ما در اين زمينه کوتاهي کرده ايم و اين دستاوردها کمتر به اطلاع مردم رسيده است که بايد بيشتر به اطلاع عموم برسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه هاي عمومي اصفهان گفت: يکي از مراکزي که مي‌تواند پيشرفت‌هاي انقلاب را تبيين کند کتابخانه‌هاي کشور هستند به اين دليل که مردم از مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها به شمار مي‌روند.

وي ادامه داد: ما بايد مردم را به گونه‌اي به کتابخواني حساس نماييم که مردم از هر ثانيه براي کتابخواني استفاده نمايند.

حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدي گفت: خانواده به عنوان کوچک‌ترين نهاد اجتماعي، ولي پرتيراژترين نهاد اجتماعي است و بايد بدانيم چه ميزان براي مطالعه در خانواده‌ها اختصاص يافته و کاري صورت گرفته است و آيا معلمين، دانشگاهيان، حوزه‌هاي علميه و... برنامه‌ريزي لازم را براي مطالعه در کتابخواني کرده‌اند؟

سرپرست اداره کل کتابخانه هاي عمومي اصفهان معتقد است: با کتابخواني بسياري از مشکلات برطرف خواهد شد و اين در صورتي است که يک برنامه کلان وجود داشته و به صورت منطقه‌اي و... در اين زمينه عمل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدي با بيان اينکه امروز ظرفيت کتابخواني در کشور و استان و شهرستان‌ها بسيار زياد است افزود: امروز در برخي از شهرستان‌هاي استان اصفهان به کتاب و کتابخواني کمک‌هاي بسيار زيادي شده و بايد از ظرفيت‌ها که يک فرصت طلايي است بهره‌گيري شود و انجمن کتابخانه‌ها همچون تسبيحي است که حلقه‌هاي ناشناخته کتابخانه، توزيع، خانواده‌ها و اعضاء را به هم وصل مي‌کند.

سرپرست اداره کل کتابخانه هاي عمومي اصفهان مي‌گويد: ما همواره بايد در محل کار خود، يک جلد کلام‌ا... مجيد، صحيفه‌ سجاديه و چند جلد کتاب عمومي را در دسترس داشته باشيم و به آنها سربزنيم.

وي به کتابداران نيز توصيه کرد: همواره اهل مطالعه و کتاب‌شناس باشند و در گام دوم انقلاب که گام بسيار بلندي است جلسه هم‌انديشي برپا دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدي گفت: ما در سطح استان اصفهان 171 هزار عضو داريم که تقريباً 5/3 درصد جمعيت را در برمي‌گيرد که بسيار کم است و بايد کتابخانه‌ها ما مسجدمحور، دانشگاه‌محور و... باشد.

وي همچنين وسعت کتابخانه‌هاي عمومي استان اصفهان را 103 هزار مترمربع اعلام کرد و از فرمانداران و شهرداران خواست تا به فکر ايجاد کتابخانه مرکزي در يکي از شهرهاي خود باشند.

سرپرست اداره کل کتابخانه هاي عمومي اصفهان اين را هم گفت که مقام معظم رهبري بر کتاب و کتابخواني در گفتار خود تأکيد داشته‌اند و دولت نيز به اين امر اهميت مي‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدي گفت: براي کتاب و کتابخواني همه دستگاه‌ها بايد کمک‌ کنند و کتاب و کتابخواني مختص يک دستگاه نيست.

وي از وجود 17 پروژه نيمه‌تمام در شهرستان‌هاي استان اصفهان خبر داد و اظهار اميدواري کرد با تأمين اعتبارات لازم، اين پروژه‌ها به نتيجه برسد.

■■■

مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استاندار اصفهان نيز در اين مراسم گفت: در برنامه‌هاي فرهنگي در کشور و استان، روش‌هاي مختلفي براي جذب مخاطب وجود دارد؛ اول آنکه مخاطب به ما مراجعه کند که البته اين ذهنيت جوابگوي نسل جوان امروز ما نيست. اما حالت دوم آن است که ما براساس نياز آنان به سراغشان برويم که اين سنت پيامبر(ص) هم بوده است.

مسعود مهدويان‌فر افزود: ما مخاطبيني داريم که به دارويي به نام کتاب نيازمند هستند ولي خود نمي‌دانند بنابراين ما بايد به سراغ آنها برويم چرا که امروز فضاي مجازي ذائقه آنان را عوض کرده است و با کتابخواني فاصله دارند.

وي گفت: بهترين زمان براي کتابخواني مي‌تواند در اتوبوس، مطب پزشکان و... باشد که بايد مقدمات آن براي همگان فراهم شود.

■■■

در ادامه اين مراسم نماينده رؤساي کتابخانه‌هاي عمومي استان اصفهان گفت: چه نيکو گفته‌اند که ستون تمدن بشر، کتاب است.

احمدي اضافه کرد: تبديل کتاب از امانت به پايگاه فرهنگي اجتماعي، استفاده از کتابخانه براي تعامل و گفتگو، برگزاري مسابقات فرهنگي، تأکيد بر سطح ارتقاي علمي در کتابخانه‌ها، استفاده از تفاهم‌نامه و استفاده از خيرين، بخشي از اقدامات انجام شده در کتابخانه‌هاي عمومي است.

طاهره رفيعي، مسئول کتابخانه انارک در شهرستان نايين هم گفت: انارک از شهرهاي شهرستان نايين بوده و کتابخانه آن در سال 75 با پنج هزار مترمربع مساحت گشايش يافت و 50 عضو با 20 هزار جلد کتاب دارد. وي افزود: در يکسال گذشته ما420 فعاليت ترويجي در کتابخانه‌ها داشته‌ايم و کتابخانه ما تنها کتابخانه فرهنگي در شهر انارک است.

رفيعي با بيان اينکه در کتابخانه‌ها بايد همه اقشار در نظر گرفته شوند برگزاري کلاس‌هاي آموزشي و بهره‌گيري از روش‌هاي مختلف براي جذب مردم به کتابخواني را بخشي از اقدامات انجام‌شده در اين کتابخانه برشمرد.

در پايان اين مراسم از 55 نفر کتابدار، کتابخوان، مسئول کتابخانه، خيّر، فرماندار، شهردار و همکاران انجمن کتابخانه‌هاي استان اصفهان تجليل شد.

همچنين در اين مراسم به صورت نمادين کارت عضويت کتابخانه‌هاي عمومي به نام استاندار اصفهان و تني چند از مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي استان که صادر شده بود، به آنان اهداء گرديد.(کد خبر: ۲۶۱۴۸۱ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴)