نیاز به توسعه پایدار، دلیل فولاد مبارکه برای ورود به حوزه معدن

محمدیاسر طیب نیامعاون امور معادن فولادمبارکه گفت: حضور فولادمبارکه در بخش معادن از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و دلیل آن مغفول ماندن اقداماتی بود که باید طی سال‌های گذشته توسط حاکمیت و حوزه‌های مرتبط با بخش معدن انجام می‌گرفت.

محمدیاسر طیب نیا در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود: با توجه به نیاز برای توسعه پایدار فولاد مبارکه، مدیریت مجموعه تصمیم گرفت تا در بخش معدن وارد شود؛ در نتیجه در 3 حوزه اکتشاف، استخراج و فراوری مواد آهن دار کار خود را آغاز کردیم.

به گفته معاون امور معادن فولاد مبارکه، اکتشاف در محدوده هایی مانند پهنه انارک که قبلا مراحل شناسایی و پیجویی انجام شده ادامه دارد و در حال حاضر در حال انجام اکتشاف عمومی هستیم و در صورت مثبت بودن نتایج اکتشاف تفصیلی را شروع خواهیم کرد. تا کنون در برخی از این محدوده ها به نتایج امید بخشی برای ادامه اکتشاف در زمینه آهن و مس رسیده ایم، اما حتی در صورت مثبت بودن نتایج به نظر نمی‌رسد  این محدوده ها دارای پتانسیل برای یافتن ذخایر بزرگ و برطرف کردن بخش عمده ایی از نیاز فولاد مبارکه باشد.

وی ادامه داد: لذا درخواست واگذاری محدوده های بسیار بیشتری برای اکتشاف را داریم، چرا که معتقدیم مبارکه توان فنی، مالی و مدیریتی لازم برای کمک به دولت را در جهت حل مشکل کمبود مواد اولیه صنعت فولاد از طریق توسعه اکتشافات در نقاط امیدبخش را داراست.

طیب نیا افزود: در این راستا فعالیت های شناسایی و پتانسیل یابی در حال انجام است که قرارداد با سازمان زمین شناسی برای شناسایی مناطق مستعد در 116 هزار کیلومتر مربع از این نمونه فعالیت است، اما اثربخشی این فعالیت منوط به همکاری دولت در واگذاری محدوده های مزایده ای در اختیار وی است.

وی افزود: در بخش استخراج نیز نسبت به شناسایی معادن و محدوده هایی که بتوان در قالب مشارکت،سرمایه گذاری یا خرید معدن اقداماتی را انجام داد بررسی های لازم صورت گرفته و اهداف اولیه در دست پیگیری و عملیاتی شدن است.

طیب نیا ادامه داد: در حوزه فرآوری نیز قراردادهایی جهت تامین سنگ آهن در بلند مدت برای حداقل 15 سال به امضا رسیده است، همچنین در حال برداشتن گام های اولیه برای احداث کارخانه های فرآوری هستیم.

به گفته معاون امور معادن فولاد مبارکه، احداث کارخانه فرآوری منوط به تامین مواد اولیه است. بنابراین به محض رسیدن به نتیجه در حوزه اکتشاف و استخراج، کار فرآوری و احداث کارخانه های فرآوری را توسعه خواهیم داد.

طیب نیا اظهار کرد: اکنون توانستیم قراردادهایی با شرکتهای تامین کننده مواد اولیه به امضا برسانیم که نیاز بیش از یک دهه کارخانه فرآوری با ظرفیت یک میلیون تا 1.2میلیون تنی را تامین کند.

لازم به ذکر است که احداث کارخانه فرآوری حداقل 2 سال زمان خواهد برد.
(۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۲ - کد خبر: 10459)