قلمرو پلنگ ایرانی در استان اصفهان کجاست؟

۵ آذر امسال بود که رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان، از وجود پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده و غیر حفاظت شده این شهرستان ابراز اطمینان کرد.

حسین اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره می گوید: موضوع رؤیت پلنگ در منطقه چاه ریسه اردستان را از نظر علمی بررسی می‌کنیم و زمانی که به اطمینان بیشتری از حضور پلنگ در این ناحیه برسیم با توجه گستردگی منطقه به دنبال نصب دوربین تله‌ای هم خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که منطقه‌ای در استان اصفهان وجود دارد که به طور صد درصد وجود پلنگ در آن تأیید شده باشد، افزود: در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد در شهرستان نایین که تنوع زیستی فراوانی دارد جمعیت قابل توجه و زادآور از پلنگ داریم که بارها از این گربه سان بزرگ فیلم‌برداری و عکس‌برداری شده است. پیشینه ثبت پلنگ در عباس‌آباد به ۷ سال قبل باز می‌گردد که با تلاش‌های مداوم و برقراری امنیت و احیای زیستگاه و طعمه‌ها، خطر انقراض پلنگ در این ناحیه مرتفع شده است.

اکبری گفت: در منطقه قمصر و برزک نیز با تلاش‌های حفاظتی که انجام شده تصویر پلنگ در سال ۱۴۰۰ ثبت و فیلم‌برداری شده است که امیدواریم در این ناحیه نیز پلنگ را به شکل زادآور داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دو ماه پیش در منطقه شکار ممنوع کلاتهِ خور و بیابانک تصویر یک قلاده پلنگ توسط دوربین تله‌ای ثبت شده است که این رویت دو احتمال را تقویت می‌کند؛ اولین احتمال مجاورت ناحیه کلاته با پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد است که در اثر جابجایی پلنگ‌های این ناحیه در منطقه کلاته هم پلنگ رؤیت شده است. دومین احتمال این است که کوه‌های کلاته در خور و بیابانک که زیستگاه مناسبی برای گونه‌های مختلف جانوری است دارای پلنگ باشد که این دو احتمال در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در مناطق دیگر استان اصفهان مانند منطقه حفاظت شده کرکس و کوهستان‌های جنوب غرب استان مانند ناحیه ونک سمیرم احتمال بالایی از زیست پلنگ وجود دارد که برای اثبات این موضوع در حال تحقیقات بیشتر هستیم. منطقه شکار ممنوع کرکس در گذشته دارای پلنگ بوده، اما اخیراً تصویری از پلنگ در این ناحیه ثبت و ضبط نشده است. کرکس یک ناحیه وسیع با ارتفاعات زیاد بوده که از نظر زیستی برای پلنگ بسیار مناسب است و برای اثبات آن نیازمند نصب دوربین تله‌ای هستیم.

(کد خبر: ۲۶۳۶۹۴ - ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰)