کویر ریگ جن در کدام استان است؟

کویر ریگ جن در کدام استان است؟ کویرگردی در ایران بی‌نظیر و هیجان‌انگیز است با ما همراه باشید تا بدانیم کویر ریگ جن در کدام استان است.

سلام نو _ سرویس گردشگری: کویرها همیشه رازآلود و پر ماجرا بوده‌اند. سراب‌ها، تپه‌های وسیع شنی، صدای باد و آسمان پر ستاره‌ای که به شما نزدیک است، همه از عواملی هستند که به خیال‌پردازی در مورد کویر را دامن می‌زنند.

کویر ریگ جن از شگفت‌انگیزترین و شاید ترسناک‌ترین کویرهای ایران است که باورهای عجیبی در مورد آن وجود دارد، با این حال مقصد جذابی برای کویرنوردان به شمار می‌رود.

سفرهای زیادی به مناطق کویری می شود؛ اما این ناحیه با همه کویرهای معروفی که می شناسید تفاوت دارد؛ ریگ جن تنها می تواند مقصد طبیعت گردان حرفه ای و کویر شناسان متخصص باشد و نباید در سفر به آن بی گدار به آب زد. به یاد داشته باشید که کویر هر چه قدر هم که زیبا و آرام به نظر برسد، به یک باره می تواند بی رحم شود و زندگی تان را بگیرد؛ پس فقط و فقط با افراد متخصص و راه بلد به ریگ جن بروید و جان خود را به بازی نگیرید.

ریگ جن، نام کویری شگفت انگیز، اسرار آمیز و کمی ترسناک در ایران است که با وسعتی در حدود ۴۵۲۶ کیلومتر مربع سومین ریگ زار بزرگ ایران محسوب می شود. البته هنوز توافقی بر سر وسعت این کویر وجود ندارد. برخی می گویند که ریگ جن آنقدر وسیع است که می توان مساحت آن را برابر با بیش از ۳۰ کلان شهر همچون تهران در نظر گرفت اما این تخمین آن قدرها هم نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد چرا که شهری مانند تهران حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

کویر ریگ جن در کدام استان است؟

ریگ جن کجاست

اکنون بیایید ببینیم که کویر ریگ جن کجاست؟ ریجن منطقه‌ای کویری با تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است که در جنوب سمنان، شمال انارک، شرق منطقه حفاظت شده یا پارک ملی کویر، غرب جندق و جنوب شرق گرمسار واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی گرمسار محسوب می‌شود. وسعت این کویر پهناور حدود چهار هزار کیلومتر مربع است و در نقشه از شمال غرب به سمت جنوب شرق کشیده شده است. به قسمت جنوب شرقی آن دم ریگ می‌گویند. همان طور که گفته شد، این منطقه کویری پر از تپه‌های شنی بوده و باتلاق‌های نمکی در اطراف آن هستند. در این ناحیه هیچ‌گونه چاه آب یا چشمه آب شیرینی وجود ندارد.

 

بهترین مسیر دسترسی به کویر عجیب ریجن رفتن به بخش شمال شرق پارک ملی کویر است. برای این منظور باید ابتدا خود را به گرمسار برسانید و بعد به پارک ملی دشت کویر بروید. از آنجا وارد جاده سنگ فرش ملک آباد شده و به سمت کویر جن حرکت کنید. قابل ذکر است از آنجا که برای عبور از جاده سنگفرش باید وارد مرز پارک ملی و منطقه حفاظت شده شوید، لازم است تا از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز داشته باشید.

مسیر دیگر از طرف جندق است. در این مسیر ابتدا باید خود را به جندق برسانید که از تهران ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. بعد از طرف غرب جندق خود را به ریگ جن برسانید.

 کویر ریگ جن در کدام استان است؟

فاصله تهران تا کویر ریگ جن

 

مسافت ۱۳۶ کیلومتر

فاصله زمانی ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه

براساس سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

این کویر در میان سمنان و اصفهان جا خوش کرده و بخشی از کویر مرکزی ایران و دشت کویر به شمار می رود و از شمال با کوه گوگردی، از جنوب با کوه ملاهادی و از شرق با جاده دامغان به جندق محدود شده است. اگر بخواهیم موقعیت ریگ جن را به صورت دقیق تر بیان کنیم؛ این کویر در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد و در جنوب غربی دشت کویر از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است.

پیش از آنکه در مورد دومین راز این کویر اسرار آمیز برای تان بگوییم، باید بدانید که قسمت جنوب شرقی ریگ جن با تپه های ماسه ای محصور شده و این منطقه با نام "دم ریگ" خوانده می شود. در قسمت شمال و شمال غربی دم ریگ، نیز ۵ دیوار ماسه ای در فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری یکدیگر قرار گرفته اند و در حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر به سمت شمال امتداد دارند.

یکی از جالب ترین رازهای این منطقه شگفت انگیز در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز ریگ جن نهفته است؛ دقیقا در نقطه تلاقی دیواره پنجم و دم ریگ. این رمز و راز به سنگ های سیاه رنگی مربوط می شود که در این منطقه به چشم می خورند و سرباره های ذوب فلزات معدنی هستند. سرباره محصولی مصنوعی و جانبی است، که از ناخالصی‌های موجود در سنگ فلزات به هنگام جداسازی فلز در کوره‌های ذوب به دست می آید و کاربردهای گوناگونی دارد. با پژوهش های انجام شده بر روی این سنگ ها مشخص شد که این سرباره ها پس از ذوبِ مسِ استخراج شده از ارتفاعات کوه ملاهادی و سایر معادن مس منطقه در اینجا رها شده اند.

کویر ریگ جن در کدام استان است؟

 

 ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵-  کد خبر: 55473075