طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی و فرهنگی شهر نایین در دست تهیه است 

مهدی علمی - اصفهانرئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین با بیان اینکه ۵۸۲ تن قیر رایگان جهت آسفالت معابر بافت فرسوده این شهرستان اختصاص یافته است از عقد قرارداد با مشاور برای تهیه طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی و فرهنگی شهر نایین خبر داد.

مهدی علمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ اظهار کرد: شهرستان نایین دارای سه شهر نایین، بافران و انارک است که شهر نایین از ۱ هزار و ۲۳ هکتار محدوده و ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار حریم برخوردار است.   

وی افزود: ۱۰۲ هکتار از محدوده شهر نایین جزء بافت تاریخی شهر محسوب می‌شود که متاسقانه طی سال‌ها با عدم پویایی مواجه شد لذا در این راستا پیگیری‌های لازم جهت ساماندهی و احیای بافت تاریخی این شهر که حدود ۱۰ درصد محدوده شهر را به خود اختصاص داده است، انجام شد.   

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین با اشاره به انعقاد قرارداد طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی فرهنگی شهر نایین، گفت: این طرح جزء اولین گروه از طرح‌های ویژه در کل کشور محسوب می‌شود که با توجه به‌ دارا بودن مشاور مجرب و نظارت عالیه‌ای که بر روند تهیه طرح وجود دارد هم پیوندی بین بافت تاریخی و بافت جدید شهر به وجود خواهد آمد.  

وی افزود: در این راستا با همکاری میراث فرهنگی، وزارت کشور و همچنین مشارکت مردم شهر نایین به لطف خدا طرحی قانونی بر پایه ارزش‌ها و اصالت بافت تاریخی به صورت منسجم و یکپارچه و هماهنگ تهیه خواهد شد.   

علمی ادامه داد: تا کنون چهار جلسه کمیته فنی طرح ویژه در سطح شهرستان و استان برگزار شده که نهایتا پس از تهیه طرح و ارسال به شورای عالی شهرسازی و معماری و تصویب آن، وارد فاز اجرایی می‌شود.  

وی در خصوص دیگر اقدامات بعمل آمده در راستای ساماندهی بافت فرسوده اظهار کرد: با توجه به وجود معابر خاکی و فاقد آسفالت در بافت تاریخی و فرسوده شهرستان نایین از سال ۱۳۹۷ تا کنون بیش از ۳۵۰ تن قیر در شهر نایین، ۲۰۰ تن قیر در شهر بافران و ۳۲ تن قیر در شهر انارک جهت اجرای آسفالت معابر به شهرداری‌ها بصورت رایگان اختصاص یافت.  

دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴