بررسی آخرین وضعیت آب‌های زیرزمینی اصفهان

بررسی آخرین وضعیت آب‌های زیرزمینی اصفهان

۳ میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی دشت اصفهان- برخوار از سال ۱۳۶۰ تاکنون تخلیه شده و این در حالی است که این دشت از سال ۴۵ شمسی در لیست دشت‌های ممنوعه بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ندا سپاهی: در دشت‌هایی که ممنوعه اعلام می‌شود با توجه به افت سطح آب زیرزمینی در آن‌ها اجازه حفر چاه جدید داده نمی‌شود و برداشت‌ها باید طبق قوانین تعیین شده، انجام شود.‌

این در حالی که دشت اصفهان- برخوار که شهر اصفهان در آن واقع است بدلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی از سال ۱۳۴۵ ممنوعه شده اما برغم ممنوعه بودن، از آن سال تاکنون هزاران حلقه چاه با مجوز و بدون مجوز در این دشت حفر شده است. از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق شیره جان زمین را می‌مکند...

سطح منابع آب زیرزمینی از سال ۱۳۹۷ تاکنون کاهش داشته یا افزایش؟

استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی (دشت) دارد. سال ۱۳۹۸ شمار دشت‌های آزاد استان هشت محدوده مطالعاتی بود اما هم اینک تعداد دشت‌های آزاد به ۶ دشت رسیده است زیرا دشت‌های نائین و انارک نیز ممنوعه شدند. اکنون ۲۹ دشت استان اصفهان ممنوعه و از این تعداد ۱۰ دشت ممنوعه بحرانی است که یکی از آنها دشت اصفهان- برخوار است.

دشت اصفهان-برخوار از سال ۴۵ ممنوعه شد/آخرین وضعیت آب‌های زیرزمینی

از این ۳۵ دشت بیشترین میزان افت تجمعی مربوط به مهیار شمالی با ۴۹.۲۲ متر و افت سالانه ۱.۲۰ متر و کسری مخزن تجمعی آبخوان ۴۲۵ میلیون مترمکعب است و پس از آن دشت دامنه با افت ۳۸.۸۹ متر و متوسط افت سالانه یک متر و کسری مخزن آبخوان ۴۲۸ میلیون مترمکعب است. دشت اصفهان- برخوار با افت تجمعی ۳۶.۸۳ متر و متوسط افت سالانه ۹۲ سانتیمتر و کسری مخزن سه میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب در ردیف سوم قرار دارد. سه میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب عدد خیلی بزرگی است!

کد خبر 5859023 - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۹