نرگس محمدی برنده جایزه نوبل صلح شد

نرگس محمدی برنده جایزه نوبل صلح شداتفاق بزرگی رخ داد و برنده جایزه صلح نوبل از ایران انتخاب شد. «نرگس محمدی» فعال سیاسی و فعال حقوق بشر به‌عنوان برنده امسال انتخاب شد. نام او برای همه ایرانیان در گوشه و کنار جهان آشنا‌ست.

بیانیه نوبل برای جایزه صلح
روز جمعه بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته صلح نوبل، نام «نرگس محمدی» را به‌عنوان برنده امسال اعلام کرد. در ابتدای این سخنان برت می‌گوید: «کمیته نوبل نروژ تصمیم گرفت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ را به نرگس محمدی به دلیل تلاش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه اهدا کند. تلاش‌های او با هزینه‌های شخصی بسیار زیادی همراه بوده است». او در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که «در مجموع ۱۳ بار او را دستگیر و پنج بار مجرم شناخته و مجموعا به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است. خانم محمدی همچنان در زندان است».
همچنین در بخش دیگری از سخنان اندرسون آمده است: «او برای زنان علیه تبعیض تلاش می‌کند. او از زنان برای حق داشتن زندگی کامل و شرافتمندانه حمایت می‌کند. او برای آزادی بیان و حق استقلال کوشش می‌کند».
همچنین در مقاله‌ای که سایت جایزه نوبل درباره نرگس محمدی منتشر کرده، آمده است: «جایزه صلح امسال تلاش دارد بیان کند تنها با پذیرش حقوق برابر برای همه، جهان می‌تواند به برادری بین ملت‌ها دست یابد که آلفرد نوبل به دنبال ترویج آن بود. 
اعطای جایزه به نرگس محمدی از سنت دیرینه‌ای پیروی می‌کند که در آن کمیته نوبل نروژ جایزه صلح را به کسانی اعطا کرده است که برای پیشبرد عدالت اجتماعی، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می‌کنند. اینها پیش‌شرط‌های مهمی برای صلح پایدار هستند».

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی
«نرگس محمدی» به‌عنوان فعال سیاسی در ایران شناخته می‌شود. او از دوران دانشجویی در دهه 70 تاکنون بارها بازداشت شده است. او نایب‌رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است که وضعیت حقوق بشر در ایران و دفاع از متهمان و زندانیان سیاسی را پیگیری می‌کند. او در این سال‌ها برای لغو مجازات اعدام در ایران و شناخته‌شدن زندان انفرادی به‌عنوان شکنجه تلاش می‌کند. او خرداد ۱۳۸۹ بازداشت و پس از ابتلا به «اسپاسم عضلانی و فلج موقت» آزاد شد. اردیبهشت ۱۳۹۱ بازداشت شد و دو ماه بعد با تشخیص پزشکان مرخص شد. در سال 93 به 16 سال زندان محکوم شد که 10 سال آن قابل اجرا بود. در سال‌های 98، 99 و 1400 نیز در مقاطع مختلف زندانی شد و اکنون در بازداشت به سر می‌برد. در خرداد ۱۴۰۰ به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد که از آبان 1400 در زندان است.
اینک پس از ۲۰ سال، نرگس محمدی دومین برنده ایرانی جایزه صلح نوبل پس از خانم عبادی است.

واکنش‌ها
دریافت این جایزه که بعد از 20 سال بار دیگر به یک زن ایرانی رسید، از سوی بسیاری مورد استقبال قرار گرفت. در‌این‌میان جمع زیادی از هنرمندان سینمای ایران نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.
ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی ازجمله این بازیگران هستند. همچنین شخصیت‌های سیاسی جهان مانند وزیر امور خارجه آلمان و هانا نیومن از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا نیز ازجمله کسانی بودند که این انتخاب را تبریک گفتند.

همچنین  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام سیاسی کمیته صلح نوبل در اعطای این جایزه به یک شهروند ایرانی، گفت: شاهد آن هستیم که کمیته صلح نوبل، اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است.کنعانی تاکید کرد که ما این اقدام را حرکتی مغرضانه و سیاسی کاری دانسته و  محکوم می‌کنیم.او به به کمیته صلح نوبل توصیه کرد که بجای ایفای نقش ابزاری در اعمال سیاست‌های مزورانه برخی کشورهای غربی، جایزه صلح نوبل را به اشخاص یا تشکل‌هایی اعطا کند که صادقانه به دنبال ترویج فرهنگ صلح و عدالت در جهان و میان ملت‌ها هستند.

 کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: جایزه صلح نوبل نسبتی با ارتقای برادری میان ملت‌ها و حفظ و ارتقای صلح ندارد. این جایزه سیاسی بیشتر به یک حمایت مالی از اقدامات غیرقانونی برخی برندگان آن تبدیل شده است.

شبکه شرق - ۱۵ مهر ۱۴۰۲  ۰۰:۰۰ - کدخبر: 899627